Par tēmu
Tirgus un cena
KĀPĒC TĒMA IR NOZĪMĪGA?
Ikviens jau no mazotnes sastopas ar tirgu. Cilvēks jau kopš bērnības ir patērētājs, kas izmanto piedāvātās preces un pakalpojumus. Ar laiku katra cilvēka individuālais pieprasījums mainās, mainās arī aktuālās lietas, preces, produkti, pakalpojumi. Mainās arī piedāvājums — to ietekmē laikmets, aktualitātes, vēlmes, izgudrojumi.
Šīs tēmas mērķis ir palīdzēt skolēnam izprast, kāpēc cilvēki piedalās tirgū, radot izpratni par tirgus pamatprincipiem un arī cenas veidošanās mehānismu. Skolēnam veidojas izpratne par to, kā resursu ierobežotība nosaka piedāvājumu, un viņš apgūst arī to, kādi faktori var ietekmēt piedāvājumu un pieprasījumu.
Skolēnam ir jāmācās saprast dažādus jēdzienus, kas ir viņa ikdiena, — tirgus, pieprasījums, piedāvājums. Sākumskolas vecums ir posms, kad mazais cilvēks kļūst patstāvīgāks, iespējams, sāk saņemt kabatas naudu, apmeklēt dažādas iestādes, piemēram, sāk patstāvīgi doties pie ārsta, friziera vai iepirkties. Tirgus, dažādu preču un pakalpojumu cenas kļūst arī par bērna ikdienu.
Apgūstot šo tēmu, skolēni nostiprina arī savas sociālās prasmes — spēju pajautāt, kāda ir cena, kāds ir preces sastāvs, mācās pateikt "nē", kā arī apgūst privāto naudas līdzekļu plānošanu.
TEMATU PĀRSKATS UN SADALĪJUMS PA KLASĒM
Skolotājs izvērtē tēmas piemērotību konkrētajam vecumposmam un to, vai ieteicamās mācību metodes izmantot mācību procesā. Ja, piemēram, 1. klases skolēni vēl nav gatavi runāt par šo tēmu, skolotājs izvērtē piemērotāko tēmas apguves laiku.
1. — 3. klase | 4. — 6.klase | ||
1. un 2. klase | 2. un 3. klase | 3. klase | |
1. apakštēma Vai tirgus ir tikai "būdiņas" tirgus laukumā? Tirgus | 2. apakštēma Ko varam iegādāties un nopirkt? Preces un pakalpojumi | 3. apakštēma Ko tirgus piedāvā, ko no tirgus var "prasīt"? Pieprasījums un piedāvājums | Kurš izdomāja cenu manai dzimšanas dienas tortei veikalā? Cenas veidošanās Vai tu gribētu iztērēt visu savu kabatas naudu vienam saldējumam uzreiz? Cenas un pieprasījums, piedāvājums Kā ražotāji sacenšas, lai pircēji pirktu tieši viņu saražoto preci? Kas ietekmē pieprasījumu? Vai cena var būt elastīga kā gumija? Cenu ietekmējošie faktori |
Sasaiste ar citām "Mana ekonomika" tēmām | |||
Nauda Resursu ierobežotība | Uzņēmējs | Budžets Darba tirgus Uzņēmējs |
- Jāapgūst tēmas (apakštēmas): "Nauda", "Vēlmes un vajadzības", "Resursu ierobežotība", "Izvēles situācija".
- Primārās plānošanas prasmes.
- Lasītprasme, teksta izpratne.
Matemātika (saskaitīšana, atņemšana) — darbības 1000 apjomā, daļskaitļi.
IETEICAMĀS MĀCĪBU METODES UN PAŅĒMIENI
Āra nodarbības — skolotājs sagatavo jautājumus vai uzdevumus, uz kuriem var rast atbildi dabā. Skolēni novēro, veic mērījumus, pieraksta, klasē vai mājās sagatavo pārskatu par paveikto.
Darbs grupās — skolēni darbojas 3 un vairāk skolēnu grupās. Darbs ir iespējams gan mazās, gan lielās grupās. Veidojas gan komforta, gan nekomforta grupas. Skolēniem ir iespēja pašiem izvēlēties grupu biedrus vai skolotājs atbalsta skolēnus grupu veidošanā.
Diskusija — skolotājs vai skolēni piedāvā apspriešanai kādu tematu, notikumu, jautājumu, problēmu, lai noskaidrotu uzskatu daudzveidību un/vai rastu iespējamos problēmu risinājumus, atbildes uz būtiskiem jautājumiem, izvērtējot dažādus faktus, viedokļus, pieredzi un perspektīvas. Skolēni (grupa vai visa klase) iesaistās domu apmaiņā, argumentēti aizstāvot savu viedokli.
Domu karte (grafiskais organizators) — šādi var gan apkopot iegūto informāciju, gan atsaukt atmiņā zināmo pirms jauna temata sākšanas, papildināt informāciju apguves procesa laikā, gan uzskatāmā veidā atspoguļot savas idejas. Lapas centrā ieraksta tēmu un apvelk ap to apli. Ar atzariem savieno tēmu un apakštēmas. Šiem atzariem piezīmē zariņus, pie kuriem pieraksta atslēgas vārdus, kuri saistās ar apakštēmu. Arī šīs saites var sazarot tālāk. Domu kartes palīdz strukturēt domas gaitu: sāk ar vispārīgo (tēmu), pāriet uz konkrēto (apakštēmu).
Jautājumi un atbildes — skolotājs vai skolēni mutvārdos vai rakstiski uzdod jautājumus par noteiktu tematu un atbild uz tiem. Skolotājs māca uzdot daudzveidīgus jautājumus.
Spēles — skolotājs ir sagatavojis tematam vai konkrētajai mācību stundai tematiski atbilstošu galda spēli vai kustību spēli un iepazīstina ar tās noteikumiem skolēnus. Skolēni iesaistās spēlē. Spēles sagatavošanu pēc skolotāja norādījumiem var veikt arī skolēni.
Vizualizēšana — skolotājs vai skolēni mācību procesā izmanto vai patstāvīgi izveido dažādus simboliskus uzskates līdzekļus — domu kartes, shēmas, diagrammas, tabulas, plānus, kartes, zīmējumus u.c. (Simboliskie uzskates līdzekļi ir īstenības objektu attēli ar vārdu, simbolu un krāsu palīdzību.)
3P metode — paslavē, pajautā, piedāvā. Skolēns veic trīs komentārus — pirmajā komentārā uzraksta vienu lietu, kas ir izdevusies (paslavē), otrajā komentārā uzdod vienu jautājumu par to, kas nav skaidrs (pajautā), trešajā komentārā piedāvā vienu ideju, ko varētu uzlabot (piedāvā).
PLĀNOTIE SKOLĒNAM SASNIEDZAMIE REZULTĀTI
- Vērtē situācijas, kurās tiek iegūta un tērēta nauda, un to, kā nauda palīdz situācijā, kad pārdevējam vajag pārdot saražoto un pircējam nopirkt nepieciešamo preci (SR — S.Li.5, =S 3.5.2.)
- Saprot, ka tirgus ir vieta, kur satiekas pircējs un pārdevējs.
- Saprot, kas ir prece, kas ir pakalpojums, un nosauc piemērus.
- Saprot, ka par precēm un pakalpojumiem ir jāmaksā to cena.
- Saprot, ka preces un pakalpojumi veido piedāvājumu.
- Saprot, ka pieprasījums veidojas tad, kad kāds vēlas un var iegādāties preci vai pakalpojumu. Nosauc piemērus no savas pieredzes.
- Pauž savus uzskatus par sadzīves situācijām, ņemot vērā savas un citu cilvēku vajadzības un vēlmes (SR — S.Li.1; =S.3.1.2.)
- Ar skolotāja palīdzību mācās izstrādāt plānu pētījuma veikšanai veikalā un rezultātu par preču cenām apkopošanai (Avots: Sociālās zinības 1.–9. klasei. Mācību priekšmeta programmas paraugs, 2.2. tēma, 29. lpp.)
STARPDISCIPLINARITĀTE
VL.3.1.1.4. Iesaistās saziņā par dzirdēto, lasīto vai novēroto, sasaistot to ar personisko pieredzi. Ievēro saziņas tematu un dalībniekus.
VL.3.1.1.5. Ir ieinteresēts veidot savu viedokli un uzklausīt citu viedokļus, pamana viedokļu atšķirības. Piedalās sarunās, pauž savu viedokli un uzklausa citu viedokli.
VL.3.1.1.9. Atrod informāciju tekstā, arī tabulās, shēmās, diagrammās, domu kartēs. Vērtē to pēc vienkāršiem kritērijiem: zināma/nezināma, interesanta/garlaicīga, ticama/mazticama. Salīdzina ar personisko pieredzi.
VL.3.2.1.6. Izmanto burtus un citas rakstzīmes sava teksta veidošanā un radošā noformēšanā.
VL.3.2.1.8. Veido saprotamu, skaidri uztveramu, ar personisko pieredzi saistītu mutvārdu runu. Reaģē uz klausītāju jautājumiem.
VL.3.3.1.4. Ievēro skaņu un burtu atbilsmi vārdu izrunā un rakstībā. Pareizi raksta vārdus ar dubultajiem līdzskaņiem. Īpašvārdu rakstībā lieto lielos sākumburtus.
Tehnoloģiju mācību joma
T.3.1.1.3. Lai radītu iecerēto lietu (dizaina risinājumu), prot darboties ar vienkāršiem rokas instrumentiem (piemēram, lineālu, šķērēm, papīra nazi). Atbilstoši savai iecerei māk izvēlēties un izmantot dažādus materiālus, piemēram, papīru, tekstilmateriālus, veidošanas materiālus. Ar skolotāja palīdzību izvēlas piemērotākās tehnikas idejas īstenošanai.
Sociālā un pilsoniskā mācību joma
S.3.2.5. Balstoties savā pieredzē, skaidro, kādi lēmumi ir paša indivīda ziņā un kādi lēmumi prasa kopīgu līdzdalību. Piedalās lēmumu pieņemšanā. Spriež par iesaistīšanās un līdzdalības nozīmi un nepieciešamību.
Caurviju prasmes | Caurviju prasmēs sasniedzamie rezultāti (SR) /Piemērs (-i) |
Kritiskā domāšana un problēmrisināšana | [1.1.] Vienkāršu informāciju salīdzina un grupē pēc dotajiem kritērijiem./Piemēru grupēšana. [1.2.] Formulē savus secinājumus pēc norādījumiem./Apkopo un analizē kopīgās un atšķirīgās situācijas. [1.3.] Atpazīst un formulē problēmu saistošā, ar personisko pieredzi saistītā kontekstā./Izmantojot praktisko pieredzi, radoši veido jēdzienu skaidrojumus. |
Jaunrade un uzņēmējspēja | [2.1.] Ir atvērts jaunai pieredzei. Ar prieku fantazē par iespējamiem neierastiem risinājumiem./Etīdes iestudēšana. |
Pašvadīta mācīšanās | [3.5.] Mācību procesā ar pedagoga atbalstu seko iepriekš izvirzītu snieguma kritēriju izpildei un novērtē savu mācību darbu un mācīšanās pieredzi./Plakāta izveide, vadoties pēc norādījumiem. |
Sadarbība | [4.2.] Pārliecinās, ka sarunu partneris ir sapratis teikto./Sadarbība aktualizācijas sarunu laikā, viedokļu paušanā un grupu darbos. [4.3.] Sadarbojas ar citiem kopēju konstruktīvu uzdevumu veikšanai./Grupas pētījums apkārtējā vidē. |
Digitālā pratība | [6.1.] Izmanto digitālās tehnoloģijas mācību uzdevumu veikšanai pēc norādījumiem./Meklē attēlus pēc norādītajām interneta adresēm. |
APGŪSTAMIE TERMINI
Tirgus, pārdevējs, pircējs, prece, čeks, pakalpojums, cena, pieprasījums, piedāvājum
ATGRIEZENISKĀ SAITE UN PĀRBAUDES DARBS
1.—3. klase
- Tirgus — vieta, kur satiekas pircējs un pārdevējs.
- Prece — produkts, kas izgatavots un tiek piedāvāts pārdošanai.
- Pakalpojums — personas, kas iegādājas preces vai pērk pakalpojumus par naudu.
- Pārdevējs — persona, kas nodarbojas ar preču vai pakalpojumu pārdošanu.
- Pircējs — perona, kas iegādājas preci vai pakalpojumu par naudu.
- Pircējs par precēm un pakalpojumiem maksā naudu pārdevējam.
- Pircējs pieņem lēmumu par to, vai viņš vēlas un spēj preci vai pakalpojumu iegādāties par pārdevēja piedāvāto cenu.
- Pārdevējs lemj, par kādu cenu viņš pārdos preci vai pakalpojumu un vai viņš var nopelnīt.
Tēmas "Tirgus un cena" pārbaudes darbs (.PDF)
Tēmas "Tirgus un cena" pārbaudes darbs (Word.DOC)
Tēmas "Tirgus un cena" pārbaudes darba vērtēšanas kritēriji (.PDF)
Teorijas lapa skolotājam par tēmu "Tirgus un cena"