Vai savu biznesa ideju var arī nosapņot?

Biznesa ideju radīšana

Mācību uzdevums

Saskata iespēju, kā var izveidot sava biznesa ideju.


Nepieciešamie resursi

 

Aktivitātes, uzdevumi, spēles

Aktualizācija 

  Radošais darbs, saruna

Skolotājs uz ekrāna parāda situācijas aprakstu un/vai zīmējumu, piemēram:

"Iedomājies – ir rudens! Kokiem birst lapas. Vienīgais resurss tavā rīcībā – grābeklis. Izdomā šajā brīdī un apstākļos kādu ideju savai uzņēmējdarbībai, kas dod gan iespēju nedaudz nopelnīt naudu, gan vienlaikus – saņemt uzslavu!" 

Skolēni apdomā savas atbildes, uzraksta tās uz līmlapiņas un piestiprina pie tāfeles (laiks darbam – piecas minūtes).

Skolotājs sagrupē līdzīgās atbildes un kopīgi ar skolēniem tās izvērtē.

  Darbs ar interaktīvo materiālu, saruna

Skolotājs kopā ar skolēniem pārrunā elektroniskā mācību līdzekļa "Mana ekonomika" informāciju ideju ģenerēšanas piemērus un ideju novērtēšanas procesu, kā arī uzņēmēju padomus. Skolotājs var sameklēt papildinformāciju, kur Latvijas uzņēmēji dalās savā pieredzē.


  Biznesa ideju ģenerēšanas uzdevumi

Skolotājs aicina skolēnus ticēt savām spējām, nebaidīties un uzdrošināties.
 
"Brīvā valstī katrs ir tiesīgs veikt uzņēmējdarbību – arī tu. Varbūt tev šķiet, ka vienīgais veids, kā tu varētu nopelnīt naudu, ir – tirgoties uz ielas stūra ar karstu dzērienu vai smalkmaizīti, pīrādziņu. Nekā tamlīdzīga! Maini savu domāšanu – kļūsti brīvās ekonomiskās sistēmas dalībnieks!" A

Skolotājs pēc savas izvēles piedāvā skolēniem kādu no ideju ģenerēšanas uzdevumiem:

1. Biznesa ideju ģenerēšana grupā – mācību metode "Brīvais ritenis" vai "Prāta vētra"
Skolotājs rosina skolēnus sadalīties grupās pa trīs vai četri.
Grupas dalībnieki izvēlas grupas vadītāju un grupas rakstītāju (sekretāru). Grupas vadītāja uzdevums – organizēt grupas darbu, sekot, lai visi izsaka savu viedokli, bet dalībnieki nepārtrauc citus runātājus. Grupas rakstītāja uzdevums ir pierakstīt visas grupas dalībnieku izteiktās idejas.
 Skolotājs var piedāvāt skolēniem darbam izmantot atgādni "Ideju ģenerēšana" (1. pielikums).
 Skolotājs var precizēt uzdevumu, nosakot kādus papildu nosacījumus, piemēram, tiks radīts produkts, kas atvieglos darbu ikdienā, noderēs, īstenojot vaļasprieku, būs unikāls produkts.

2. Biznesa ideju ģenerēšana – uzdevums darba lapā
Skolotājs katram skolēnam piedāvā izvēlēties vienu attēlu kartīti (2. pielikums), kurā redzams kāds jau esošs produkts.
Skolēnu uzdevums ir izdomāt, kā konkrētajam produktam var piešķirt unikalitāti (kaut ko jaunu, nebijušu – inovatīvu).
Šis jaunais produkts jāuzzīmē darba lapā "Jauna, unikāla produkta ideja" (3. pielikums) vai arī attiecīgajā vietā var ielīmēt izvēlētā produkta attēlu, piezīmējot tam klāt kaut ko jaunu, inovatīvu. Pēc tam skolēns darba lapā uzraksta atbildes uz jautājumiem.

3. Biznesa ideju ģenerēšana pāros – projekts "Mana biznesa ideja"
Skolēniem pārī ir būtiski panākt vienas kopīgas idejas izvirzīšanu, kuru plāno īstenot, lai, iespējams, turpinātu plānot un organizēt skolēnu mācību uzņēmuma (SMU) izveidi, reģistrēšanu un darbību.
Idejas var aprakstīt darba lapā "Mana biznesa ideja" (4. pielikums).
Skolēnu darbs projektā "Mana biznesa ideja" ietverts kā piedāvājums tēmas apguves noslēguma pārbaudes darba saturā.