Kā ar savu ražojumu izcelties konkurentu vidū un nopelnīt vairāk?

Produkti un inovācijas

Mācību uzdevumi

  • Skaidro, kas ir produkts un kādi ir produktu veidi.
  • Sasaista teoriju par produktiem (inovatīviem produktiem) ar ikdienas pieredzi.
  • Skaidro preču un pakalpojumu dažādību tuvējā un tālākā apkaimē (reģions, valsts, pasaule).


Nepieciešamie resursi

1. pielikums. Darba lapa "Produkti manā ikdienā".


Aktivitātes, uzdevumi, spēles

  Radošais darbs, saruna

Skolotājs uz ekrāna parāda attēlu – tajā redzams zobārsts un zobu birstes, piemēram:



Skolotājs aicina skolēnus uzrakstīt īsu stāstu "Kāda ir atšķirība starp zobu birsti un zobārstu?" (radošā rakstīšana aptuveni piecas minūtes). Skolotājs vērš skolēnu uzmanību uz iepriekš apgūto terminu "prece" un "pakalpojums" lietojumu. Pēc tam skolotājs aicina atsevišķus skolēnus nolasīt savu stāstu.

Pēc stāstu nolasīšanas skolotājs ar uzvedinošiem jautājumiem uzsāk sarunu. Tās gaitā svarīgi secināt, ka zobu birste ir prece, bet zobārsta pakalpojums ir pakalpojums. Kopā tie ir produkti, kuri apmierina noteiktas vajadzības. Sarunas gaitā svarīgi vērst skolēnu uzmanību uz to, ka katram produktam ir noteiktas īpašības.

Skolotājs rosina skolēnus sadalīties grupās (var arī izmantot kādu no grupās dalīšanās metodēm, piemēram, atbilstoši izlozētajiem skaitļiem, ģeometriskajām figūrām vai krāsām).

Skolēni grupā veido domu karti/zirnekli, kurā norāda zobu birstei (prece) un zobārsta pakalpojumam (pakalpojums) raksturīgās īpašības. Pēc skolotāja izvēles katra grupa var veidot domu karti/zirnekli vienam produktam vai abiem.

Apjēgšana 

  Darbs ar interaktīvo materiālu un uzdevumiem


Ja nepieciešams nostiprināt skolēnu izpratni par terminu lietojamību, skolotājs var piedāvāt skolēniem izpildīt uzdevumus darba lapā "Produkti manā ikdienā" (1. pielikums).

Skolēni kopā ar skolotāju izpilda interaktīvo 1.1. uzdevumu.
Skolotājam vēlams pievērst skolēnu uzmanību tam, ka preces un pakalpojumus var piedāvāt ikvienam iedzīvotājam (atkārto iepriekš apgūtos terminus "patērētājs" un "izejvielas" un pārrunā, kas ir patēriņa preces), kā arī tam, ka preces un pakalpojumus pērk uzņēmumi savas darbības nodrošināšanai.
Atbildes:
  • patēriņa preces – sviests, apavi, zobu birste, velosipēds;
  • preces uzņēmumiem – kravas automašīna, rūpnieciska iekārta saldējuma ražošanai, izejvielas velosipēdu ražošanai;
  • pakalpojumi ikvienam patērētājam – zobārsta apmeklējums, automašīnas remonts, veselības apdrošināšana, brauciens sabiedriskajā transportā;
  • pakalpojumi uzņēmumiem – uzņēmuma telpu uzkopšana, jurista konsultācijas, produkta reklāmas izstrāde.


Skolēni patstāvīgi izpilda interaktīvo 1.2. uzdevumu.
Ieraksti norādītos vārdus tekstā pareizajā locījumā un skaitlī!
prece, pakalpojums, nevar, ceļojums, cilvēks, pārdošana, veikals, klients, tehnoloģijas
Atbildes
Preces ir taustāmas, bet pakalpojumi nav sataustāmi. Pakalpojumus nevar iegūt īpašumā. Tie tiek patērēti procesā (piemēram, ceļojums, viesnīca, ārsta apmeklējums). Preces saistās ar konkrētām lietām, bet pakalpojumi vienmēr ir saistīti ar cilvēka darbību.
Pakalpojumus nevar uzglabāt, piemēram, kā sieru ledusskapī.
Produkti no pārdevēja līdz pircējam var nokļūt (tikt izplatīti), izmantojot dažādus pārdošanas veidus. Piemēram, preci var nopirkt gan internetveikalā, gan veikalā klātienē. 
Pakalpojuma sniegšanas procesā klients tiekas ar pakalpojuma sniedzēju (piemēram, zobārsta pakalpojumi, frizieris, sporta treneris, ārsts). Attīstoties tehnoloģijām, arī pakalpojumus var saņemt, tieši nesatiekoties ar pakalpojumu sniedzēju (piemēram, datu uzglabāšana "mākonī").

  Darbs ar interaktīvo materiālu vai prezentācijām

Skolēni patstāvīgi iepazīstas ar elektroniskā mācību līdzekļa "Mana ekonomika" informāciju, meklējot atbildi uz apakštēmas jautājumu: "Kā var ar savu ražojumu izcelties konkurentu vidū un nopelnīt vairāk?"

Skolotājs demonstrē skolēniem dažādus unikālus produktus – var izmantot informāciju digitālajā resursā, kā arī pielikumā piedāvāto PowerPoint prezentāciju "Unikāli produkti" vai Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) prezentāciju "No idejas līdz uzņēmumam. Jauno uzņēmēju veiksmes stāsti".

Skolotājs pārrunā ar skolēniem terminu "inovācija" un "unikāls produkts" būtību. Vēlams pievērst skolēnu uzmanību intelektuālā īpašuma jautājumiem.

 

  Darbs ar interaktīvajiem uzdevumiem


Skolēni patstāvīgi izpilda interaktīvo 1.3.–1.6 uzdevumu.

Skolotājs kopā ar skolēniem pārrunā atbildes. Svarīgi likt skolēniem savu atbildi pamatot.