Latvijas Banka brīdina iedzīvotājus, ka pieaug krāpnieku aktivitāte, tiem uzdodoties par finanšu uzraudzības iestāžu, to skaitā Latvijas Bankas, darbiniekiem. Krāpnieki cenšas iegūt iedzīvotāju datus vai maldina viņus, aicinot veikt maksājumus, lai atgūtu citā krāpniecības shēmā zaudēto naudu.
Uzzini, kā rīkoties!
1. Krāpnieki:
- uzdodas par finanšu un finanšu uzraudzības iestāžu darbiniekiem;
- pieprasa personas, maksājumu karšu vai autentifikācijas datus;
- piedāvā atgūt zaudētos līdzekļus vai veikt darbības internetā.
2. Ko krāpnieks grib dabūt?
- jūsu bankas kartes datus;
- jūsu piekļuvi bankas kontam, piemēram, internetbankas lietotāja numuru, personas kodu, kartes PIN kodus, konta numuru;
- aicina ievadīt SMART-ID kodus;
- grib izmantot iegūto informāciju, lai jūsu vārdā aizņemtos naudu citā iestādē.
3. Pievērsiet uzmanību:
- finanšu uzraudzības iestādes nezvana klientiem, ja vien klients nav uzsācis saziņu pēc savas iniciatīvas;
- šīs iestādes nekad nelūdz personas datus vai karšu informāciju;
- šīs iestādes neglabā jūsu naudu un nepiedāvā līdzekļu atgūšanu;
- saziņas valoda nav krievu valoda, un lēmumi tiek publicēti oficiālajās tīmekļvietnēs.
4. Aizdomīga zvana gadījumā:
- pārtrauciet sarunu un kritiski izvērtējiet zvanītāja sniegto informāciju;
- nesniedziet nekādu informāciju;
- pārbaudiet zvanītāja teikto oficiālajās iestāžu tīmekļvietnēs.
5. Drošai sadarbībai:
- izmantojiet tikai licencētu finanšu pakalpojumu sniedzēju pakalpojumus;
- licencētu tirgus dalībnieku saraksts ir pieejams Latvijas Bankas tīmekļvietnes sadaļā "Tirgus dalībnieki".
Lai pasargātu sevi no iespējamiem riskiem, ir būtiski zināt, kā atpazīt šādas situācijas un kā pareizi rīkoties. Vairāk informācijas atrodiet šeit.