Kāpēc Japānā alga lielāka nekā Bangladešā?

Darba samaksu ietekmējošie faktori

Mācību uzdevumi

  • Izprast, kas nosaka darba algas atšķirības starp profesijām un vienas un tās pašas profesijas pārstāvim dažādās valstīs (faktoru mobilitāte, darba ražīgums, u.c.).


Šajā sadaļā skolēniem jāizprot

  • Kāpēc Japānā alga lielāka nekā Bangladešā un ASV – lielāka nekā Latvijā.



Nepieciešamie resursi:

1. pielikums. Darba lapa – 1. uzdevums.
2. pielikums. Izejas biļete.


Aktivitātes, uzdevumi, spēles


Aktualizācija 
Katrs strādājošais sagaida, ka ar savu darbu varēs nodrošināt pārtikušu dzīvi sev, savai ģimenei. Protams, katram ir atšķirīga izpratne par to, kas ir pārtikuša dzīve, bet katrs cer, ka viņam būs darba alga, kas nodrošinās visu dzīvei nepieciešamo.


  Diskusija klasē


Var jautāt:
1. Kas ir darbs?
2. Kas ir darba alga?
3. Cik liela ir darba samaksa Latvijā?
4. Kāpēc atšķiras darba samaksa?
5. Kāds ir īsākais ceļš, lai spētu nopelnīt pieklājīgu algu?
Iespējamās atbildes:
1.  Darbs –  mērķtiecīga cilvēku darbība, lai radītu materiālās un garīgās vērtības, veiktu pakalpojumus, kas nepieciešami sabiedrības vajadzību apmierināšanai. Darbs  ir viens no ražošanas faktoriem, tas ir cilvēku darbības lietderīgs rezultāts un dod tiem iespēju nopelnīt sev eksistences līdzekļus.

2. Samaksa par darbu.

3. Minimālā alga 2020. gadā ir 430 eiro mēnesī, bet maksimālā nav noteikta. Daudzi nopelna tikai minimālo algu, bet daži 10 000 eiro mēnesī, bet dažs gadā nopelna vairāk par miljonu.

4. Tāpēc, ka atšķiras veicamie darbi, atšķirīga ir darbinieku kvalifikācija, profesionālās spējas, radītais galaprodukts u.c. faktori.

5. Iegūt labu izglītību pieprasītā, labi apmaksāta specialitātē, attīstīt prasmi strādāt un sastrādāties ar citiem.

  Uzdevums darba lapā, darbs pāros

Skolēni izpilda tēmas 1. uzdevumu (1. pielikums) un pāros sagatavo atbildes uz jautājumiem.

1.uzdevums. Kāpēc atšķiras darba samaksa?
Profesija Vidējā darba samaksa stundā 2020. g.
  ASV (USD)Latvijā (eiro)
Skolotājs (vidusskolas)
Medmāsas
Arhitekts
Programmētājs
Ārsts
Radiologs
Dziedātāji, solisti
Pārdevējs
 30,0
n.d.
38,82
41.61
100,0
n.d.
30,39
12,23
7,09
8,58
9,79
17,37
13,79
19,92
9,91
4,38
(Sastādīts pēc: Ozols I.F. Iemācīties un atstāt mantojumā … parādus. Latvijas Avīze 1.07. 2020., 6. lpp. un VID datiem.)

1.1. Cik liela (maza) ir zemākā un augstākā darba samaksa stundā Latvijā?
1.2. Cik reizes atšķiras zemākā un augstākā darba samaksa?
1.3. Kāpēc pārdevēja darba samaksa ir ievērojami zemāka par radiologa darba samaksu?
1.4. Cik reizes atšķiras darba samaksas lielums (dotajām profesijām) ASV?
1.5. Kādu secinājumu var izdarīt par to, kā tirgus sadala ienākumus?
1.6. Kurām profesijām ir augstāka darba samaksa ASV un kurām – Latvijā?
1.7. Kāpēc ārstu darba samaksa ir ievērojami augstāka nekā citās profesijās?
1.8. Kāpēc Latvijā ārstam - radiologam darba samaksa ir ievērojami lielāka nekā citiem ārstiem?
1.9. Ar trim argumentiem pamato, kāpēc ASV visu profesiju pārstāvjiem darba samaksa ir ievērojami augstāka nekā Latvijā?
1.10. Iesaki trīs pasākumus kā skolotāji Latvijā var palielināt savu darba samaksu!
Piezīme. Jāvērš uzmanība, ka darba samaksas rādītāji ir doti atšķirīgās valūtās, tāpēc var attīstīt arī prasmes atrast valūtu kursu un veikt darba samaksas pārrēķinu vienā valūtā.
Atbildes:
1.1. Zemākā 4,38 eiro/stundā un augstākā19,92 eiro/stundā. 
1.2. 19,92/4,38 = 4,5 reizes.
1.3. Zemāka izglītība, kvalifikācija; mazāka atbildība; mazāk kaitīga darba vide u.c. 
1.4. 100/12,23 = 8,2 reizes.
1.5. Nevienmērīgi.
1.6. Gan ASV, gan Latvijā – ārstiem, programmētājiem, arhitektiem. 
1.7. Pēc vidusskolas, ilgs un dārgs studiju process (6 gadi studijas, 2-3 gadi rezidentūra, ja specializācija kā radiologam vēl 2-3 gadi. Komplicēta darba vide, liels risks kļūdīties, kā rezultātā var iestāties atbildība. Regulāri par personīgiem līdzekļiem jāpaaugstina kvalifikācija un sertifikācija u.c. 
1.8. Sarežģītāka darba vide, nepieciešama ilgāka sagatavotība, augstāka kvalifikācija, mazs šo speciālistu piedāvājums. 
1.9. Lielāks tirgus, lielāka maksātspēja, augstāks darba ražīgums, produktivitāte daudzās nozarēs, tautsaimniecībā lielāks īpatsvars nozarēm ar augstu pievienoto vērtību u.c.
1.10. Kvalitatīvi veicot darbu un sagatavojot izglītotus, prasmīgus, radošus darbiniekus, kuru darbs būs produktīvs un tas ļaus paaugstināt arī darba samaksu ”ne-ražojošās” nozarēs. Skolotāju darba samaksu nosaka valsts un pašvaldības, tāpēc veicot spiedienu uz lēmumu pieņēmējiem un strādājot ”turīgākajās” pašvaldībās. Latvijā nauda seko skolēnam – izvēloties darbu skolā ar lielāku skolēnu skaitu. 

 Izejas biļete


Mācību stundas noslēgumā skolotājs izdala izejas biļeti (2. pielikums).

Uzraksti vienu valsti kur alga varētu būt lielāka kā Latvija un kā zemāka, pamato kāpēc?