Kāpēc Honkongas iedzīvotāju labklājība ir augstāka nekā daudzās ar dabas resursiem bagātajās valstīs?
Valsts politikas virzieni resursu attīstīšanā
Mācību uzdevums
Pārliecinās, ka valsts veiktās investīcijas cilvēkkapitālā un tehnoloģijās veicina tautsaimniecības izaugsmi un iedzīvotāju labklājības pieaugumu.
Šajā sadaļā skolēniem jāizprot
Kā valsts politika var ietekmēt ierobežoto resursu attīstību.
Nepieciešamie resursi
- 1. pielikums. Darba lapa uzdevumam.
Metodiskie ieteikumi skolotājam
Jēdzieni | Metodiskie ieteikumi | Atbalsta materiāli | |
Skolotājam | Skolēnam | ||
Investīcijas, investīcijas kapitālā, investīcijas cilvēkresursos | Skolēnam jāveido izpratne par cilvēkkapitālu, ieguldījumiem cilvēkkapitālā. Resursu attīstību var veicināt valsts politika, kas atbalsta investīcijas cilvēkkapitālā (izglītībā, veselības aprūpē), un politika, kas veicina tehnoloģiju progresu un inovācijas. | 1. pielikums. Vizuālais materiāls | 1. uzdevums |
Aktivitātes, uzdevumi, spēles
Aktualizācija
Valsts politika nevar novērst resursu ierobežotību, bet, investējot cilvēkresursu un kapitāla attīstībā, var būtiski attīstīt resursu, sasniegt augstāku produktivitāti, iedzīvotāju labklājību un tautsaimniecības izaugsmi.
Apjēgšana
Saruna klasē, jautājumi un atbildes
Cilvēkkapitāls – veselības, zināšanu, spēju un motivāciju rezerves, kas ir radītas un uzkrātas ieguldījumu rezultātā un kas tiek izmantotas kādā tautsaimniecības nozarē. Tās palielina darbaspēka produktivitāti.
Cilvēciskais kapitāls – cilvēku spējas, kas nepieciešamas ražīgai ekonomiski aktīvai darbībai, viņu zināšanas, prasmes un pieredze. Investīcijas cilvēciskajā kapitālā ir veselības aprūpe, izglītība, profesionālā sagatavotība un citas aktivitātes, kas padara cilvēkus ekonomiski daudz ražīgākus.
Investīcijas (kapitālieguldījumi) – izdevumi jaunu uzņēmumu izveidei, ražošanas iekārtu iegādei, krājumu veidošanai, nolietotā pamatkapitāla atjaunošanai, lai ieguldījumu atgūtu ar guvumu (procentiem, dividendēm, peļņu u.c.).
- Znotiņa, Daina. Cilvēkkapitāla teorētiskie aspekti un tā nozīme uz zināšanām balstītas ekonomikas kontekstā. 1162. – 1973. lpp.– PB.pdf. (Skatīts 30.11.2019.).
- Krasnopjorovs, Oļegs. Latvijas cilvēkkapitāla raksturojums. (Skatīts 30.11.2019.).
- Šumilo, Ē., Subbotina, T. Pasaule un Latvija. Ilgtspējīgas attīstības aspekti. Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 2002. 89 lpp.
2. Pārrunās noskaidro atbildes uz šādiem jautājumiem.
Zināšanas, prasmes, veselība, darbs, pieredze, motivācija.
Ieguldījums un gaidāmais guvums jeb gaidāmā peļņa, procenti, dividendes.
Fiziskais kapitāls ir uzņēmuma īpašums, aktīvs, kas rada uzņēmuma ieņēmumus. Ieguldot cilvēkkapitālā, ir lielāks risks – darbinieks var aiziet strādāt citā uzņēmumā, var nesniegt gaidāmo atdevi.
Par sabiedrisku preci, sabiedrisku labumu.
Valstij.
Izveidojot kvalitatīvu veselības aizsardzības un izglītības sistēmu. Palielinot izdevumus veselības aizsardzībai, izglītībai. Izveidojot labvēlīgu vidi investīcijām, uzņēmējdarbībai, motivējot cilvēkus, uzņēmumus ieguldīt izglītībā, pētniecībā, zinātnē, tehnoloģiju attīstībā, attīstot savstarpēji izdevīgu tirdzniecību, izveidojot labu fizisko un sociālo infrastruktūru u.c.
Indivīdi: 1) augstāku nodarbinātības iespēju – 85% ar augstāko izglītību strādā, bet ar koledžas izglītību strādā 76%; 2) lielākus ienākumus – par 38% vairāk nekā koledžas beidzēji vecumā no 25 līdz 34 gadiem un par 70% – vecumā no 45 līdz 54 gadiem; 3) mazāku iespēju kļūt par bezdarbnieku.) A
Uzņēmumi – ražīgāki, produktīvāki resursi ļauj samazināt produkcijas izmaksas, gūt lielāku peļņu, kļūt konkurētspējīgākam.
Sabiedrība – augstāks dzīves līmenis, labklājība
Studijas par valsts budžeta līdzekļiem. Studiju un studējošā kredītu saņemšanas iespējas. Stipendijas studējošajiem. IIN atlaides vecākiem par studiju maksu – studiju laikā un piecus taksācijas gadus pēc studiju beigšanas u.c.
Ilgāks veselīgi nodzīvoto gadu skaits, ilgāks mūžs; ilgāk var būt nodarbināts; mazāk slimo – var strādāt vairāk; produktīvāks darbs; lielāks ražošanas apjoms, nepalielinot izmantojamo resursu daudzumu, tautsaimniecības izaugsme.
Darbs pāros
Skolēni pāros veic 1. uzdevumu (1. pielikums).
Attēls. Veselīgi nodzīvoto gadu skaits un izdevumi veselības aprūpei Eiropas valstīs (2017. gads)
Izmanto attēlā sniegto informāciju un trūkstošo informāciju iegūsti Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) interneta vietnē www.csb.gov.lv vai Eurostat datubāzēs, veic nepieciešamos aprēķinus un atbildi uz jautājumiem!
1. Kādi ekonomiski guvumi ražošanas resursu aspektā varētu būt no izdevumu īpatsvara palielināšanas veselības aprūpei?
Ilgāks darbmūžs; mazinātu darbaspēka deficītu, darbaspēka ierobežotību.
Mazinātos ārstēšanās izdevumi mājsaimniecībām, un ietaupītie līdzekļi varētu palielināt citu preču un pakalpojumu pieprasījumu.
Veselīgi nodzīvoto gadu skaits un izdevumi veselības aprūpei.
Veselīgi nodzīvoto gadu skaits 2018. gadā Latvijā – 52,3, ES27 – 64,0. Izdevumi veselības aprūpei Latvijā 2018. gadā – 6,0% no IKP (jeb 1609,7 milj. eiro, t.sk. valdības izdevumi – 922,8 milj. eiro). Tātad apakšējais kreisais punkts.
Vieni no mazākajiem Eiropā.
Jo lielāks izdevumu īpatsvars veselības aprūpei, jo lielāks veselīgi nodzīvoto gadu skaits.
Eurostat datubāzēs jāiegūst informācija par veselīgi nodzīvoto gadu skaitu Latvijā un ES. CSP datubāzēs jāiegūst informācija par saražoto IKP uz vienu nodarbināto. Jāaprēķina papildus veselīgi nodzīvoto gadu skaits. Jāaprēķina, cik gadu nodarbinātie papildus strādātu. Jāaprēķina katra nodarbinātā papildu devums tautsaimniecībā.
64,0 – 52,3 = 11,7 gadi
11,7 : 2 = 5,85 gadi
30 000 × 5,85 = 175 500 eiro
Refleksija
1. Kādas valsts politikas var veicināt resursu attīstību, palielināt ražošanas un patēriņa iespējas?
Politikas, kuras veicina zināšanu un prasmju attīstību, veselības nostiprināšanu, inovāciju un tehnoloģiju attīstību, resursu otrreizēju izmantošanu u.c.
2. Kāpēc reālajā praksē, lemjot par budžeta līdzekļu sadali, veselības aprūpe, izglītība un zinātne nesaņem politiķu solītos un dažreiz pat likumā paredzētos valsts budžeta līdzekļus?
Tautsaimniecība var neattīstīties tik strauji, kā paredzēts, un budžeta ieņēmumi var būt mazāki par plānotajiem. Dažkārt politiķi var dot nepārdomātus, ekonomiski nepamatotus solījumus. Veselības aprūpes un izglītības darbinieki, kā arī arodbiedrības nespēj izdarīt iedarbīgu spiedienu uz lēmumu pieņēmējiem. Citu nozaru lobijs bijis spēcīgāks. Ārkārtas apstākļi u.c.
Pielikumi