Par tēmu
Tirgus un cena
KĀPĒC TĒMA "TIRGUS UN CENA" IR NOZĪMĪGA?
1. Tēma dod iespēju padziļināt skolēnu izpratni par tirgus sistēmu, tirgu savstarpējo saistību, pircēju un pārdevēju rīcību tirgū. Tēmas apguves laikā skolēnus var iesaistīt dažādās tirgus spēlēs, kas var attīstīt skolēnu interesi par ekonomiku kopumā un veidot pilnīgāku izpratni par tirgu.
2. Skolēniem ir būtiski prast prognozēt, kā reālās dzīves notikumi ietekmē situāciju tirgū un pircēju un ražotāju guvumu.
3. Skolēniem ir svarīgi iegūt izpratni par pieprasījuma un piedāvājuma elastību, attīstīt prasmes analizēt pieprasījuma elastības ietekmi uz pircēju izdevumiem, ražotāju ieņēmumiem un tās ietekmi uz tirgus cenu.Skolēni iegūst izpratni par pieprasījuma un piedāvājuma elastību, attīsta prasmes noteikt kā pieprasījuma elastība ietekmē pircēju izdevumus, ražotāju ieņēmumus un iespēju ietekmēt tirgus cenu.
4. Skolēniem ir būtiski izprast katras tirgus struktūras (pilnīgas konkurences, monopolistiskās konkurences, oligopola, monopola) raksturīgākās iezīmes, katras struktūras priekšrocības un trūkumus. Skolēniem būs iespēja izprast konkurences nozīmi efektīvā ierobežoto resursu sadalē, konkurences nozīmi sabiedrības labklājības paaugstināšanā un nepieciešamību veidot valsts institūcijas, lai novērstu negodīgu konkurenci. Tēmas saturs ļaus skolēniem nostiprināt zināšanas par inflāciju, tās veidiem, ieguvējiem un zaudētājiem neparedzētas inflācijas laikā un kāpēc svarīgi nodrošināt cenu stabilitāti.
5. Tēmas apguve pavērs labākas iespējas daudzu citu tēmu sekmīgai apguvei.
IETEICAMĀ TĒMAS APGUVES SECĪBA
TEMATU PĀRSKATS UN IETEICAMĀ TO APGUVES SECĪBA
Jēdzieni | Metodiskie ieteikumi | Atbalsta materiāli | |
Skolotājam | Skolēnam | ||
1. Pieprasījuma un piedāvājuma pārmaiņu ietekme uz tirgus cenu | |||
Tirgus, pieprasītais daudzums, piedāvātais daudzums, pieprasījums, piedāvājums. Situācijas tirgū: tirgus līdzsvars (līdzsvara cena un līdzsvara daudzums) preces deficīts, pārpalikums. | 1.Būtiski, lai skolēni izprot, ka tirgū preces cena veidojas pircēju un pārdevēju mijiedarbībā. Ja pārdevēji paaugstina preces cenu, pircēji – samazina pieprasīto preces daudzumu. Pircēju atbildes reakcija uz cenas samazināšanu ir pieprasītā daudzuma palielināšana. Vēlams mācību stundā spēlēt tirgus spēli, kurā skolēni iepazīst ekonomisko likumsakarību darbību un attīsta prasmi analizēt situāciju un notikumus. 2. Svarīgi panākt korektu jēdzienu pieprasītais daudzums, pieprasījums, piedāvātais daudzums, piedāvājums lietošanu. 3. Svarīgi padziļināt izpratni par tirgus cenu. Tā var būt diapazonā no zemākās cenas par kādu ražotājs (pārdevējs) grib un spēj preci pārdot līdz augstākajai cenai, par kādu pircēji grib un spēj pirkt konkrēto preci. Tirgus līdzsvara cena ir tikai viena no iespējamajām tirgus cenām, tomēr tikai pie tirgus līdzsvara cenas gadījumā ir vienāds pieprasītais un piedāvātais preces daudzums. Pastāvot citām cenām, tirgū veidosies preces deficīts vai pārpalikums. 4. Svarīgi parādīt dažādu tirgu savstarpējo saistību, to, ka pārmaiņas vienā tirgū ietekmē situāciju citos tirgos, un attīstīt prasmi prognozēt šīs pārmaiņas kā arī to ietekmi uz tirgus dalībniekiem. 5. Svarīgi pilnveidot skolēnu prasmes ekonomikas modeļu izmantošanā, tirgus situācijas un pārmaiņu attēlošanā ar pieprasījuma un piedāvājuma līknēm. | Tirgus spēle | 1. uzdevums; 2. uzdevums; Situācijas analīze. |
2. Pieprasījuma un piedāvājuma elastība | |||
Pieprasījuma (cenas) elastība, elastības koeficients, elastīgs pieprasījums, neelastīgs pieprasījums. Absolūti elastīgs pieprasījums, absolūti neelastīgs pieprasījums | 1. Svarīgi attīstīt izpratni par elastību kā pircēju atbildes reakciju uz cenas (t.sk. ienākumu ) pārmaiņām. 2. Ir vienlīdz svarīgi attīstīt skolēnu prasmi gan acumirklī prognozēt (noteikt) vai konkrētas preces, pakalpojuma pieprasījums (cenas) būs elastīgs vai neelastīgs, gan aprēķināt pieprasījuma (cenas) elastības koeficientu un pēc tā interpretēt vai preces pieprasījums ir elastīgs, neelastīgs, absolūti elastīgs vai absolūti neelastīgs. 3. Svarīgi parādīt, kā pieprasījuma un piedāvājuma elastība ietekmē pircēju un pārdevēju izdevumus un ieņēmumus un kā elastību izmanto dažādu ekonomikas problēmu risināšanā. | 1. uzdevums; 2.uzdevums; 3.uzdevums. | |
3. Pilnīga un nepilnīga konkurence | |||
Tirgus struktūras, pilnīgas konkurences tirgus, monopolistiskās konkurences tirgus, oligopola tirgus, monopola tirgus, tirgus barjeras. | 1. Svarīgi, lai skolēni izprot kritērijus, pēc kuriem tirgus iedala dažādos konkurences veidos, un katram konkurences veidam raksturīgākās iezīmes. 2. Svarīgi izprast katras tirgus struktūras stiprās un vājās puses un to, kāpēc joprojām saglabājas monopoli, lai gan tie samazina patērētāju ieguvumu, arī sabiedrības labklājību kopumā. 3. Svarīgi padziļināt skolēnu izpratni par godīgu un negodīgu konkurenci un to, kā konkurences līmenis ietekmē sabiedrības labklājību. | Tirgus struktūru analīze un prezentācijas | |
4. Patērētāju un ražotāju guvums | |||
Patērētāju ieguvums, ražotāju ieguvums. | 1. Svarīgi veidot izpratni par patērētāju ieguvumu, kā starpību starp cenu, par kādu patērētāji gribēja un spēja pirkt preci, un to cenu, par kādu to nopirka. Savukārt ražotāju guvums veidojas kā starpība starp cenu, par kādu ražotājs gribēja preci pārdot, un cenu, par kādu to pārdeva. 2. Grafiski patērētāju guvumu attēlo laukums starp pieprasījuma līkni un tirgus līdzsvara cenu, bet ražotāju ieguvumu – laukums starp piedāvājuma līkni un tirgus līdzsvara cenu. 3. Patērētājam šī ir svarīgākā prasme, jo tā ļauj prognozēt vai notikumi tirgū viņa maciņā atstās vairāk naudas vai to stipri paplicinās. | 1 VM | 1. uzdevums. |
5. Negodīga konkurence | |||
Negodīga konkurence | 1. Svarīgi paplašināt skolēnu izpratni par godīgu un negodīgu konkurenci. 2. Tā kā tirgus veicina nepilnīgu konkurenci un monopoli un transnacionālās kompānijas kļūst milzīgi, ir nepieciešams kontrolēt un ierobežot monopola varu. To spēj tikai valsts, veidojot konkurenci uzraugošas, patērētāju tiesības aizstāvošas institūcijas. 3. Jāattīsta skolēnu prasme izvērtēt guvumus un izmaksas, kas rodas, valstij iejaucoties tirgū. | 1. uzdevums. | |
6. Inflācija | |||
Patēriņa grozs, patēriņa cenu indekss, inflācija, deflācija, cenu stabilitāte. | 1. Svarīgi veidot skolēnu izpratni par inflāciju: – izprast inflācijas cēloni jeb inflācijas veidu; – izprast, kā aprēķina inflāciju un ko izsaka inflācijas temps. | 1. uzdevums. |
TĒMAS APGUVEI NEPIECIEŠAMĀS PRIEKŠZINĀŠANAS
1. Skolēniem ir izpratne par tirgus mehānismu, pieprasījumu, piedāvājumu, to attēlošanu ar pieprasījuma un piedāvājuma tabulām un grafiskajiem attēliem, faktoriem, kas ietekmē pieprasījuma un piedāvājuma pārmaiņas un šo pārmaiņu ietekmi uz tirgus līdzsvara cenu un daudzumu.
2. Skolēniem ir priekšstats par konkurenci, tās līmeni dažādās tirgus struktūrās (monopolā, oligopolā, pilnīgā konkurencē un monopolistiskā konkurencē) un tās ietekmi uz tirgu un resursu sadali sabiedrībā.3. Skolēniem ir izpratne par inflāciju kā vispārēju cenu līmeņa pieaugumu un deflāciju – vispārēju cenu vispārēja līmeņa pazemināšanos.
PLĀNOTIE SKOLĒNAM SASNIEDZAMIE REZULTĀTI
2. Izprot, kā atkarībā no situācijas tirgū uzņēmēji nosaka savu preču cenas. Saprot, kas nosaka konkurences līmeni tirgū (barjeras jaunu uzņēmumu ienākšanai, pārdevēju daudzums, pieprasījuma elastība, iespēja ietekmēt tirgus cenu, u.c.). Izprot, kā tirgi ar dažādu konkurences līmeni ietekmē patērētāju labklājību, kā valsts atbalsts, ēnu ekonomika ietekmē konkurenci un resursu sadali sabiedrībā.
3. Izprot sakarību starp konkurenci, ražošanas faktoru izmantošanas efektivitāti un valsts labklājības līmeni. Spēj pamatot, kādos gadījumos ar regulējumu noteikti ierobežojumi palielina sabiedrības labklājību un kādos – samazina. Izprot nepieciešamību pēc konkurences un patērētāju tiesības uzraugošām institūcijām.
STARPDISCIPLINARITĀTE
2. Tēmas (1., 2. un 3. sadaļas) satura apguvi var saistīt ar dabaszinātņu jomas 5.4.1. un 5.4.2. sasniedzamā rezultāta īstenošanu.
3. Tēmas 3. sadaļas saturs ļauj veidot saikni ar kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību jomas 3.1. un 3.2. sasniedzamā rezultāta īstenošanu.
- kā tirgū notiek pircēju un pārdevēju mijiedarbība un kā tā ietekmē tirgus cenu;
- kādas sekas tirgū izraisa pieprasījuma un piedāvājuma pārmaiņas un kā tās ietekmē tirgus situāciju, pircējus, pārdevējus (ražotājus);
- kas ir pieprasījuma un piedāvājuma elastība, un kā tā ietekmē pircējus un pārdevējus;
- kā atkarībā no tirgus konkurences līmeņa uzņēmēji nosaka savu preču cenas un kas nosaka konkurences līmeni tirgū (tirgus pieejas barjeras, pārdevēju daudzums, pieprasījuma elastīgums, cenu noteikšanas spēks u.c.);
- kā veidojas patērētāju un ražotāju ieguvums un kā to ietekmē dažādas tirgus struktūras;
- kāpēc nepieciešamas valsts institūcijas, kuras uzrauga konkurenci un novērš negodīgu konkurenci.
Kopsavilkums
- Tirgus ir mehānisms, kas saved kopā konkrētas preces pircēju un pārdevēju un ļauj vienoties par cenu. Preces cenu ietekmē situācija tirgū. Ja tirgū ir preces deficīts, cenai ir tendence paaugstināties, ja pārpalikums – samazināties.
- Palielinoties preces pieprasījumam, tirgus līdzsvara cena paaugstinās un palielinās līdzsvara daudzums. Palielinoties piedāvājumam, samazinās tirgus līdzsvara cena un palielinās līdzsvara daudzums. Konkurences līmeni nosaka gan pārdevēju un pircēju skaits, gan barjeras jaunu tirgus dalībnieku ienākšanai tirgū, gan preces veids, gan valsts regulējums u.c. faktori. Dažādi konkurences apstākļi ietekmē sabiedrības labklājību un cenu veidošanos.
- Inflācija ir vispārējs cenu līmeņa pieaugums. Neliela inflācija var veicināt ekonomisko attīstību, bet liela inflācija vai deflācija tautsaimniecībai rada negatīvas sekas.
- Cenas pat par vieniem un tiem pašiem produktiem dažādās valstīs var atšķirties, jo atšķiras resursu izmaksas un dzīves līmenis.
Pārbaudes darbs
Tēmas "Tirgus un cena" pārbaudes darbs (.PDF)Tēmas "Tirgus un cena" pārbaudes darbs (Word.DOC)
Tēmas "Tirgus un cena" pārbaudes darba atbildes (.PDF)
Tēmas "Tirgus un cena" pārbaudes darba atbildes (Word.DOC)