Par tēmu

Uzņēmējs

KĀPĒC TĒMA IR NOZĪMĪGA?


1. Tirgus sistēmā, lai sabiedrība efektīvi izmantotu resursus, kādam ir jāizzina arvien augošās un mainīgās iedzīvotāju vajadzības un jāatrod optimāla ražošanas resursu kombinācija, lai nodrošinātu jaunu produktu ražošanu un spētu gan apmierināt iedzīvotāju vajadzības, gan nodrošināt peļņu. Šo uzdevumu veic uzņēmēji, tāpēc ir svarīgi padziļināt un tuvināt skolēnus konkrētu, reālu biznesa ideju radīšanai, izvērtēšanai un, iespējams, konkrētai īstenošanai.

2. Biznesa idejas izvērtēšanai vajadzīgas zināšanas izpratne par ražošanas izmaksām, prasme tās aprēķināt un izmantot ekonomiski pamatotu lēmumu pieņemšanā, kā arī izvērtēt saimnieciskās darbības efektivitāti. Šīs prasmes noder arī investīciju lēmumu pieņemšanā, darba meklējumos u.c.

3. Uzņēmējdarbību regulē valsts un tā tiek veikta konkrētā vidē, tāpēc ir svarīgi nostiprināt prasmi izvērtēt, vai esošā uzņēmējdarbības vide un valsts politikas ļauj veiksmīgi īstenot biznesa ideju, veikt uzņēmējdarbību.  


JēdzieniMetodiskie ieteikumiAtbalsta materiāli 
SkolotājamSkolēnam
1. Tirgus izpēte un biznesa plāns.
 1. Jāattīsta skolēnu prasme saskatīt biznesa ideju un izvērtēt to un jāveido prasme izstrādāt biznesa plānu.
2. Var skolēnus motivēt veidot skolēnu mācību uzņēmumus (SMU) un piedalīties Junior Achievement Latvia (JA Latvia) aktivitātēs. 
 
2. Uzņēmējdarbības juridiskās formas.
Saimnieciskā darbība, komersants, komercdarbība.1. Jāveido izpratne par likumdošanā dotajām iespējām izvēlēties savai saimnieciskai darbībai atbilstošo komersanta juridisko formu un jāattīsta prasmes noteikt katras formas priekšrocības un vājās vietas.
2. Jāparāda iespējas veikt saimniecisko darbību arī nekļūstot komersantam, lai gan šīs darbības regulējumā gaidāmas būtiskas izmaiņas.
3. Jāparāda, kā pilna un ierobežotā atbildība izpaužas dažādās situācijās.
 1. uzdevums.
2. uzdevums. 
3. Ražošanas izmaksas.
Ražošanas izmaksas, pastāvīgās izmaksas, mainīgās izmaksas, kopējās izmaksas, vidējās izmaksas, galējās izmaksas, bezzaudējuma punkts, rentabilitāte, bilance. 1. Svarīgi, lai skolēni izprot izmaksu iedalījuma kritēriju un spēj to izmantot izmaksu grupēšanā.
2. Skolēniem jāizprot, ko atspoguļo katrs izmaksu veids un jāprot aprēķināt izmaksas.
3. Svarīgākais nav prasme aprēķināt izmaksas, bet izmantot tās lēmumu pieņemšanā: ražot preci vai neražot, kad izdevīgi strādāt ar zaudējumiem, kad būs peļņa, aprēķināt bezzaudējuma punktu u.c.
4. Svarīgi veidot skolēnu izpratni par uzņēmuma grāmatvedības bilanci, peļņu vai zaudējuma aprēķinu un jāattīsta prasmes izvērtēt uzņēmuma saimnieciskās darbības efektivitāti.
1. vizuālais materiāls.
2. vizuālais materiāls.
3. uzdevums.
4. uzdevums.
5. uzdevums.
6. uzdevums.
7. uzdevums.
8. uzdevums.
9. uzdevums.
 
 
4. Uzņēmēju un valsts mijiedarbība.
Uzņēmējdarbības vide.1. Skolēniem svarīgi  izprast kā dažādi faktori ietekmē sekmīgas uzņēmējdarbības veikšanas iespējas jeb veido uzņēmējdarbības vidi.
2. Skolēniem jāapzinās kā uzņēmējdarbības vidi ietekmēt var iedzīvotāji, citi uzņēmumi, valsts.
 
 
 
3. vizuālais materiāls
 
5. Sociāli atbildīga un sociālā uzņēmējdarbība.
Sociāli atbildīga uzņēmējdarbība, sociālā uzņēmējdarbība.Skolēniem jāprot atšķirt sociāli atbildīgu uzņēmējdarbību no sociālās uzņēmējdarbības un izprast, kā tās var dot labumu sabiedrībai.   

1. Spēju izvērtēt, kā uzņēmums plāno budžetu un kādi ir uzņēmēja ierobežojumi un alternatīvās  izvēles.
2. Zināšanas par to, ka uzņēmējdarbības veikšanai nākas izmantot gan cilvēkresursus (darbaspēku un uzņēmējspējas), gan kapitālu, gan dabas resursus.
3. Zināšanas par darbaspēka produktivitātes jēdzienu, kā tas ietekmē darbinieku/uzņēmumu ienākumus, veicot simulētu ražošanas procesu un aprēķinot darba ražīgumu.
4. Zināšanas par uzņēmējdarbības uzsākšanas principiem, izveidojot darbības plānu preču ražošanai vai pakalpojumu sniegšanai un izvērtējot tam nepieciešamos resursus un izmaksas. Zināšanas par riskiem un guvumiem, ko izsver uzņēmēji, uzsākot uzņēmējdarbību.
5. Aplūkojuši saikni starp uzņēmumiem nepieciešamajiem finanšu resursiem un iedzīvotāju noguldījumiem, kur kredītiestādes ir kā starpnieki, kas saved šīs abas puses kopā.
6. Izpratni par uzņēmēja lomu resursu (cilvēkresursu un tehnoloģiju) organizēšanā, lai saražotu jaunu produktu vai pakalpojumu, tādējādi radot jaunu vērtību.
7. Izpratni par uzņēmēja lomu  sabiedrībā un tās veidotajā infrastruktūrā, kas garantē paša un darbinieku produktivitāti (un attiecīgi izglītības un veselības līmeni), drošību, īpašumtiesību neaizskaramību utt. Zināšanas par to, ka uzņēmējs, tāpat kā privātpersonas, maksā nodokļus.

Būs sasnieguši šādus Valsts vispārējās vidējās izglītības standarta plānotos skolēnam sasniedzamos rezultātus sociālajā un pilsoniskajā mācību jomā:

2.8. (optimālais līmenis) Analizē amatpersonu un pilsoniskās sabiedrības organizāciju rīcības tiesiskumu un ētiku dažādās situācijās. Novērtē likumību un nelikumību, atpazīst reāli vai potenciāli koruptīvas situācijas, kā arī atšķir korupciju no interešu konflikta, politiskās ietekmes, lobēšanas un citiem tuvu stāvošiem, bet ne identiskiem fenomeniem.
3.2. (vispārējais līmenis) Atlasa un analizē informāciju par uzņēmuma dibināšanas un likvidēšanas nosacījumiem; prezentē ideju un plāno sava iespējamā nākotnes uzņēmuma darbību.
3.2. (optimālais līmenis) Attīstot uzņēmējdarbībai svarīgās komunikācijas prasmes, nosaka patērētāju problēmas un piedāvā jaunus risinājumus vai uzlabotus produktus, kas varētu veicināt attīstību un ilgtspēju.
3.3. (optimālais līmenis) Modelē sava uzņēmuma darbību, tā būtiskākos resursus un procesus ražošanā un pakalpojuma sniegšanā, lai plānotu savu komercdarbību.
3.4. (augstākais līmenis) Analizē dažādas komercdarbības formas ekonomiski un juridiski, aprēķina alternatīvās izmaksas, lieto atšķirīgas argumentācijas stratēģijas, lai izteiktu viedokli par atbilstošāko komercdarbības formu
3.5. (optimālais līmenis; par uzņēmējdarbības riskiem skat. 7.-9. klases "Mana ekonomika" informāciju) Nosaka dažādus uzņēmējdarbības riskus un to novēršanas iespējas, lai plānotu tiesiskās aizsardzības pasākumus un garantētu finanšu līdzekļu un īpašuma drošību noteiktā situācijā.
3.6.(augstākais līmenis; par finansēšanas iespējām skat. 7.-9. klases "Mana ekonomika" informāciju) Pārliecinās par saimnieciskās darbības finansēšanas iespējām, realizē savu produkciju vietējas nozīmes uzņēmējdarbības pasākumos, lai, veicot saimnieciskās darbības uzskaiti, analizētu savas uzņēmējdarbības rentabilitāti.

APGŪSTAMIE TERMINI 
Saimnieciskā darbība, komersants, komercdarbība, ražošanas izmaksas, pastāvīgās izmaksas, mainīgās izmaksas, kopējās izmaksas, vidējās izmaksas, galējās izmaksas, bezzaudējuma punkts, rentabilitāte, bilance, uzņēmējdarbības vide, sociāli atbildīga uzņēmējdarbība, sociālā uzņēmējdarbība.

Radošie un praktiskie darbi, aprēķinu uzdevumi, situācijas analīze, informācijas iegūšana, ekonomisko rādītāju interpretācija, grupu darbs, diskusija, datu analīze.

Tēmas noslēgumā ieteicams pārbaudīt, vai skolēni prot:

1. Veikt tirgus izpēti un pārliecināties par konkrēta produkta nepieciešamību, noteikt tā mērķauditoriju; izvērtēt biznesa ideju un uzrakstīt biznesa plānu.
2. Aprēķināt ražošanas izmaksas, noteikt preces cenu, bezzaudējuma punktu un, pamatojoties uz uzņēmuma bilances un peļņas vai zaudējumu aprēķina rādītājiem, raksturot uzņēmumu un tā darbību, kā arī izvērtēt uzņēmuma saimnieciskās darbības efektivitāti.
3. Analizēt uzņēmējdarbības vidi ietekmējošos faktorus.
4. Pamatot sabiedrības guvumu no sociāli atbildīgas un sociālās uzņēmējdarbības un to atšķirības.

Kopsavilkums

  • Uzņēmējdarbības pamatā ir ideja, bet tās īstenošanai nepieciešams noskaidrot produkta mērķtirgu. 
  • Lai novērtētu biznesa idejas realitāti, uzsākot vai attīstot uzņēmējdarbību, nepieciešams strukturēts apskats – biznesa plāns. 
  • Zinot katras uzņēmējdarbības formas priekšrocības un trūkumus, jāizvēlas atbilstošākā forma uzņēmuma reģistrēšanai. Ikvienam uzņēmumam jāpērk resursi, kas rada izmaksas, turklāt svarīgi ne tikai aprēķināt izmaksas, bet arī izprast izmaksu pieaugumu, paplašinot ražošanu. 
  • Uzņēmums izmaksu aprēķinu izmanto ekonomiski pamatotu lēmumu pieņemšanā un cenu veidošanas stratēģijā, lai sasniegtu vēlamo peļņu.
  • Uzņēmējdarbība rada guvumus sabiedrībai kopumā, vienlaikus valsts piedalās uzņēmējdarbības vides radīšanā, un valsts politika ietekmē uzņēmumus. 
  • Ja uzņēmējdarbības vide būs uzņēmumu izaugsmei labvēlīga, tas dos lielāko labumu arī visai sabiedrībai. Uzņēmumi var ietekmēt valsts politiku, lobējot uzņēmumu intereses politikas veidotāju dienaskārtībā likumu ietvaros. Samērīga ieklausīšanās uzņēmējos ir lietderīga arī no sabiedrības viedokļa, jo uzņēmēju un valsts pārstāvju diskusija palīdz valstij veidot ekonomisko politiku, izmantojot uzņēmēju praktisko pieredzi par vajadzībām uzņēmējdarbības attīstībai. 
  • Gan sociāli atbildīga, gan sociālā uzņēmējdarbība ir saistītas ar atbildību pret sabiedrību, kas ir brīvprātīgs princips. 
  • Sociāli atbildīga uzņēmējdarbība nodrošina šodienas vajadzību apmierināšanu, neradot draudus nākotnes vajadzību apmierināšana. Sociālā uzņēmuma darbības mērķis ir nevis maksimāli nopelnīt, bet novērst vai risināt kādu sociālu problēmu.



Tēmas "Uzņēmējs" pārbaudes darbs (.PDF)
Tēmas "Uzņēmējs" pārbaudes darbs (Word.DOC)
Tēmas "Uzņēmējs" pārbaudes darba atbildes (.PDF)
Tēmas "Uzņēmējs" pārbaudes darba atbildes (Word.DOC)


Valsts nepieciešamība

Nākamā tēma