Par tēmu
Resursu ierobežotība
KĀPĒC TĒMA IR NOZĪMĪGA?
Iepriekš skolēni jau analizējuši indivīdu izvēles un šo izvēļu guvumus un izmaksas. 7.–9. klases posmā skolēni tālāk padziļina izpratni par resursu ierobežotību un nepieciešamību veikt izvēles, analizējot izvēles lielāku sabiedrības grupu (mājsaimniecību, pašvaldību, valsts) kontekstā. Tēma akcentē paralēlismu – to, ka gan privātpersonas, gan uzņēmumi un valsts saskaras ar ļoti līdzīgu resursu ierobežotības problēmu. Tāpēc nepieciešams veikt izvēles un izvērtēt to radītos guvumus un izmaksas. Individuālā līmenī skolēns mācās analizēt savas izvēles un to iespējamās sekas, kā arī tuvāk iepazīst izvēles, ar kurām saskaras uzņēmumi. Skolēni apgūst kā uzņēmumi izmanto dažādus resursus ražošanas procesā, kā arī mācās izdarīt izvēli starp dažādām iespējām, kas ietekmē dzīvi ilgtermiņā (piemēram, analizējot izvēli starp studijām un darbu). Skolēniem būtiski stiprināt spēju analizēt dažādu izvēļu radītos guvumus un alternatīvās izmaksas.PLĀNOTIE SKOLĒNAM SASNIEDZAMIE REZULTĀTI
1. Apzinās, ka viņa izdarītie lēmumi ietekmē gan tagadni, gan nākotni (piemēram, mācības vidusskolā pretstatā agrāk uzsāktām darba gaitām, lai vēlāk dotos studēt, vai izvēle starp tūlītēju patēriņu un uzkrājumu veidošanu); spēj noteikt šo izvēļu guvumus, izmaksas un alternatīvās izmaksas.
2. Argumentē, kāpēc, lai apmierinātu vajadzības, ierobežoto resursu dēļ izvēles jāveic ne tikai mājsaimniecībām, bet arī uzņēmumiem un valstij.
3. Apzinās, ka produktu ražošanā nepieciešamas šādas ražošanas resursu grupas: cilvēkresursi (darbs un uzņēmējspējas), kapitāls (mašīnas, iekārtas), dabas resursi.
4. Spēj noteikt konkrētam uzņēmumam nepieciešamos ražošanas resursus.
2. Argumentē, kāpēc, lai apmierinātu vajadzības, ierobežoto resursu dēļ izvēles jāveic ne tikai mājsaimniecībām, bet arī uzņēmumiem un valstij.
3. Apzinās, ka produktu ražošanā nepieciešamas šādas ražošanas resursu grupas: cilvēkresursi (darbs un uzņēmējspējas), kapitāls (mašīnas, iekārtas), dabas resursi.
4. Spēj noteikt konkrētam uzņēmumam nepieciešamos ražošanas resursus.
ATGRIEZENISKĀ SAITE UN PĀRBAUDES DARBS
Tēmas noslēgumā ieteicams pārbaudīt, vai skolēni izpratuši būtiskākās likumsakarības.
Tēmas "Resursu ierobežotība" pārbaudes darbs (Word.DOC)
Tēmas "Resursu ierobežotība" pārbaudes darba atbildes (.PDF)
Tēmas "Resursu ierobežotība" pārbaudes darba atbildes (Word.Doc)
- Ražošanas resursi ir ierobežoti, to nepietiek preču un pakalpojumu ražošanai, lai apmierinātu neierobežotas cilvēku vajadzības.
- Preču un pakalpojumu ražošanai nepieciešami resursi, kurus iedala šādi: dabas resursi, darbs, kapitāls, uzņēmējspējas.
- Ražošanas resursu ierobežotības dēļ mājsaimniecībām, uzņēmumiem, valstīm un visai pasaules sabiedrībai jāizdara izvēle, jāpieņem lēmumi, kādu preču un pakalpojumu ražošanai resursus izmantot. Izdarot izvēli, rodas alternatīvās izmaksas. Pieņemtie lēmumi ietekmē ne tikai tagadni, bet arī nākotni.
- Ražošanas iespēju robežas modelis ilustrē izvēles problēmu un parāda iespējamās divu preču kombinācijas, kuras var saražot ar esošajiem resursiem un tehnoloģijām.
- Valsts politika var risināt ar resursu ierobežotību saistītās problēmas.
Pārbaudes darbs
Tēmas "Resursu ierobežotība" pārbaudes darbs (.PDF)Tēmas "Resursu ierobežotība" pārbaudes darbs (Word.DOC)
Tēmas "Resursu ierobežotība" pārbaudes darba atbildes (.PDF)
Tēmas "Resursu ierobežotība" pārbaudes darba atbildes (Word.Doc)