Reklāmas mani aicina izmantot mobilos sakarus un lietot tieši šo zobu pastu, bet nav gāzes reklāmas un neviens mani neaicina izmantot krāna ūdeni. Kāpēc?

Tirgus un konkurence

Mācību uzdevumi

  • Raksturot dažādas tirgus konkurences formas un analizēt cenu veidotājfaktorus.
  • Analizēt tirgus mehānisma nepilnību cēloņus, dažādus konkurences līmeņus (monopolu, oligopolu, monopolistisko konkurenci, pilnīgu konkurenci) un to ietekmi uz tirgu, un resursu sadali sabiedrībā.


Nepieciešamie resursi


Aktivitātes, uzdevumi, spēles


Stundas ievadā skolotājs iepazīstina skolēnus ar stundā apskatāmajiem jautājumiem, uzdodot atklātu jautājumu.

Ja dārgāka kļūst ūdensapgāde pilsētas daudzdzīvokļu namā, tā iemītnieki tāpat iet dušā, mazgā veļu un izmanto ūdeni ēdiena pagatavošanai.
Ja dārgāks kļūst uzņēmuma "Saltumiņš" saldējums, es veikalā izvēlēšos citu saldējumu.
Sēžu vakarā un skatos televizoru. Reklāmas mani aicina izmantot mobilos sakarus un lietot tieši šo zobu pastu, bet nav gāzes reklāmas un neviens mani neaicina izmantot krāna ūdeni. Kāpēc?
Viens ražotājs var noteikt cenu pats, citam jāpēta konkurentu cenas un jāveic mārketinga pasākumi, bet ir uzņēmēji, kuru preču cenu nosaka tirgus. Kāpēc?


Apjēgšana 

   Jautājumi un atbildes, uzdevums darba lapā


Lai rastu atbildi uz uzdoto jautājumu, skolotājs ierosina atkārtot jēdzienus "preces" un "pakalpojumi", nosaucot preču un pakalpojumu piemērus.

(Jautā klasei vai veic darbu pa pāriem vai grupā.)

Ko sabiedrība, uzņēmumi un valsts ikdienā pērk un pārdod? (Atbildot skolēni nosauc savus piemērus vai uzraksta tos uz tāfeles, vai aizpilda darba lapu.)

Skolēni izpilda 1. uzdevumu skolēna darba lapā (1. pielikums).

Pēc darba pabeigšanas skolotājs apkopo skolēnu sniegtās atbildes.
Iespējamās atbildes
  • Preces – saldējums, maize, krekls, grāmata
  • Pakalpojumi – friziera pakalpojumi, zobārsta pakalpojumi
  • Nekustamais īpašums – dzīvoklis, māja, zeme
  • Vērtspapīri – akcijas, obligācijas
  • Valūta – eiro, ASV dolāri
  • Nauda – kredīts, noguldījums
  • Informācijas un ražošanas tehnoloģijas
  • Ražošanas resursi
Iespējamās atbildes 

  Darbs ar "Mana ekonomika", saruna


Stundas turpinājumā skolotājs var pastāstīt par tirgus veidiem vai lūgt skolēniem izlasīt materiālu "Mana ekonomika" tematā "Tirgus un konkurence".

Teorija skolotājam

Tirgus veidi

Ikdienā katram no mums ir dažādas vajadzības – gribam nopirkt saldējumu vai nogriezt matus, tēvs vēlas atrast labāk atalgotu darbu, kaimiņš nevar izlemt, kādas akcijas pirkt, māsai nepieciešami ASV dolāri, jo viņa grib doties ceļojumā, bet brālis grib iegādāties jaunu dzīvokli. Visi šie darījumi notiek dažādos tirgos.

Tirgus (market) ir mehānisms, kas saved kopā kādas preces pircēju un pārdevēju un ļauj vienoties par cenu.

Visvienkāršākais pieprasījuma un piedāvājuma piemērs ir patēriņa preču un pakalpojumu tirgus, jo tur preces maina īpašnieku vai kāds saņem pakalpojumu. Pieprasījumu šajā tirgū veido pircēji, bet pārdevēji  veido piedāvājumu. Līdzīgi principi darbojas arī citos tirgos.

Arī uzņēmēji var būt ne tikai pārdevēji, bet arī pircēji. Lai saražotu produktus, viņiem ir nepieciešams iepirkt resursus, un to viņi izdara kapitālpreču tirgū. Šajā tirgū vieni uzņēmēji iegādājas resursus (darbgaldus, iekārtas, mašīnas, traktorus u.c.) un veido pieprasījumu, bet citi pārdod šos resursus un veido piedāvājumu.

Darba tirgū darbu piedāvā darba meklētāji, bet to pērk uzņēmumi, par šo pakalpojumu maksājot nodarbinātajiem algu. Šajā tirgū uzņēmumi un iestādes veido pieprasījumu.

Finanšu (naudas) tirgū pārdevēja lomā ir banka vai cita finanšu institūcija, piemēram, aizdodot naudu, bet šā pakalpojuma pircējs ir tas, kurš šo naudu aizņemas. Šajā tirgū piedāvājumu veido kredītiestādes (bankas), bet pieprasījumu – cilvēki vai uzņēmumi, kuriem šī nauda nepieciešama.

Nekustamā īpašuma tirgū iespējams iegādāties dzīvokli vai māju. Esošie īpašnieki veido piedāvājumu, bet visi, kas vēlas iegādāties šos īpašumus, veido pieprasījumu.

Visos šajos tirgos sastopas konkrētās preces vai pakalpojuma pārdevēji un pircēji. Darījums notiek tikai tad, ja cena apmierina abas puses.
Darījumi var notikt, sastopoties pārdevējam un pircējam, kā tas notiek veikalā, frizētavā, galdnieka darbnīcā un citur, taču arvien biežāk darījumi notiek internetā.


 Uzdevums darba lapā


Skolēni izpilda 2. uzdevumu darba lapā (1. pielikums).
Savieto tirgus veidus un to, ko šajā tirgū tirgo!
Uzdevums ar atbildēm

Preču tirgusPakalpojumu tirgusDarba tirgusFinanšu tirgusRažošanas līdzekļu tirgusVērtspapīru tirgusValūtas tirgusNekustamā īpašuma tirgus

SIA "Ceļa būve" nopirka jaunu buldozeru





x


Skola pieņem darbā skolotāju 

x




SIA "Valodnieks" organizē svešvalodu kursus


x





Krista aizņēmās naudu bankā




x



Pēteris nopirka AS "Latvijas Gāze" akcijas




x

Jana nopirka 2 kg zemeņu









Kārlis nopirka vasarnīcu

x





x

Ilze iegādājās 520 ASV dolāru







x
Uzdevums ar atbildēm  


  Darbs ar "Mana ekonomika", grupu darbs


Turpinājumā skolotājs var skolēniem pastāstīt par konkurences veidiem, vai arī skolēni, izmantojot "Mana ekonomika" temata "Tirgus un konkurence" materiālu, var izpildīt grupu darbu un paši nonākt līdz secinājumiem.

Teorija skolotājam

Parasti tirgū nav vērojama perfekta konkurence (pilnīga konkurence), kurā ļoti liels skaits pārdevēju piedāvā viendabīgu preci.

Daudz saimniecību audzē graudus. Graudu audzētāji uzmanīgi seko biržas ziņām par cenām, lai izdevīgāk pārdotu graudus. Viņiem nav nepieciešama reklāma. Lielāku peļņu var gūt, samazinot pašizmaksu. Atsevišķs uzņēmums nevar ietekmēt tirgus cenu, bet pieņem tirgus noteikto cenu.

Ikdienā pērkot veikalā saldējumu, pienu vai burtnīcas, pircējam ir plaša izvēle, kuru nosaka gan produkcijas kvalitāte, gan marka, gan dizains, gan iesaiņojums, gan citas īpašības, kuras pircējs novērtē, pieņemot lēmumu. Pircējs lemj, kādu cenu ir vērts maksāt par preces individuālajām īpašībām. Pircēja izvēli var noteikt arī pārdevēja atrašanās vieta, pakalpojumi, kas saistīti ar pirkumu gan pirkšanas brīdī, gan nopirktās preces lietošanas procesā, kā arī tirdzniecības uzņēmuma reputācija un prestižs. Šo konkurences veidu sauc par monopolistisko konkurenci. Monopolistiska konkurence ir tirgus modelis, kurā darbojas daudz uzņēmumu, kas ražo diferencētu preci.

Grieķu valodā "oligos" nozīmē "neliels skaits, daži", tātad tā ir tirgus situācija, kad dominē tikai daži uzņēmumi, kas apzinās savu tirgus spēku. Oligopols ir tirgus forma ar tikai dažiem uzņēmējiem, kas ražo līdzīgu vai diferencētu preci. Droši vien, ja esi domājis, kādu mobilo sakaru pakalpojumu sniedzēju izvēlēties, zini, ka iespējas izvēlēties ir uz vienas rokas pirkstiem saskaitāmas.

Tirgū iespējama arī situācija, kad ir tikai viens pārdevējs. Šajā gadījumā veidojas monopols. No Rīgas uz Siguldu var aizbraukt ar vilcienu, tikai izmantojot AS "Pasažieru vilciens" pakalpojumus. Šajā gadījuma AS "Pasažieru vilciens" šā pakalpojuma sniegšanā ieņem monopola pozīcijas, jo otras sliedes blakus būvēt vai investēt jaunos vilcienu sastāvos, kas konkurētu ar esošajiem, nevienam īsti nav izdevīgi. Šajā situācijā veidojas dabiskais monopols, kad uzņēmumam konkrētajā tirgū ir ekonomisks izņēmuma stāvoklis, jo konkurences iespējas ir izslēgtas vai ierobežotas objektīvu iemeslu dēļ. Dabiskie monopoli parasti ir sastopami komunālajā saimniecībā, sakaru sistēmās, dažās transporta nozarēs, elektroenerģijas pārvadē. Šajās nozarēs nav racionāli veidot paralēlus konkurējošus uzņēmumus.

Dabiskie monopoli parasti atrodas valsts vai pašvaldību ziņā, un to produkcijas cenu un pakalpojumu tarifus nosaka valsts vai pašvaldību institūcijas.


Skolotājs izdala grupu darba lapu "Tirgus konkurences veidi" (2. pielikums).
Grupu darba uzdevums ar atbildēm
GrupaSituācijaAtbildi uz jautājumiem Atbildes

1. grupa

Pilnīga konkurence

Grupai jāaizpilda sava aile tabulā par konkurences veidu, kurā tirgo preci vai pakalpojumu, un jāatbild uz papildu jautājumiem.

Zemnieks Jānis audzē pārtikas graudus. Tos viņš pārdos biržā.

Vai zemniekam jāreklamē sevi?


Kā zemnieks var gūt lielāku peļņu?

Vai zemniekam jāreklamē sevi? Nē, nav jāreklamē, jo pārdošana notiek par biržas cenu un reklāma tikai radīs liekus izdevumus.

Kā zemnieks var gūt lielāku peļņu? Samazināt ražošanas pašizmaksu. To var izdarīt, paplašinot platības un labāk izmantot tehniku.

2. grupa

Monopolistiskā konkurence

Grupai jāaizpilda sava aile tabulā par konkurences veidu, kurā tirgo preci vai pakalpojumu, un jāatbild uz papildu jautājumiem.

Anna savas jubilejas svinībām nopirka smalkmaizītes un kūkas.

Vai preces ražotājam jāreklamē sevi?


Kā iesaiņojums ietekmē preces pieprasījumu?

Vai preces ražotājam jāreklamē sevi?

Jā. Dažādas atbildes. Lielā mērā pieprasījumu nosaka reklāma, jo pircējs maksā par preces unikālajām īpašībām. Tirgū ir daudz līdzīgu preču, un reklāma ļauj saskatīt konkrētās preces īpašības.

Kā iesaiņojums ietekmē preces pieprasījumu?

Dažādas atbildes. Tā kā preces bieži kalpo vienam mērķim, pircēja izvēli var noteikt arī atraktīvāks iesaiņojums.

3. grupa

Oligopols

Grupai jāaizpilda sava aile tabulā par konkurences veidu, kurā tirgo preci vai pakalpojumu, un jāatbild uz papildu jautājumiem.

Kārlis saņēma dāvanā mobilo tālruni ar Zelta zivtiņas pieslēgumu.

Kāpēc slepena vienošanās par cenām šajā konkurences veidā ir nosodāma?


Vai preces ražotājam vai pakalpojuma sniedzējam jāreklamē sevi?

Kāpēc slepena vienošanās par cenām šajā konkurences veidā ir nosodāma?

Tā kā preci tirgū piegādā tikai daži ražotāji, tie var vienoties pacelt cenu. Uzņēmumiem savstarpēji vienojoties par cenām vai tirgus sadalījumu tādējādi, ka katram no tiem ir monopols kādā tirgus daļā, tie var izkropļot konkurenci, jo īstenībā tie nevis sacenšas, bet sadarbojas. Šādas konkurenci ierobežojošas vienošanās var būt atklātas vai slepenas. Latvijā šo aizliegumu nosaka Konkurences likums un kontrolē Konkurences padome.

Vai preces ražotājam vai pakalpojuma sniedzējam jāreklamē sevi?

Jā. Piemēri par mobilajiem sakariem.

4. grupa

Monopols

Grupai jāaizpilda sava aile tabulā par konkurences veidu, kurā tirgo preci vai pakalpojumu, un jāatbild uz papildu jautājumiem.

Valda dzīvo lielas pilsētas daudzdzīvokļu mājā un ir ļoti apmierināta ar siltā un aukstā ūdens piegādi.

Vai preces ražotājam vai pakalpojuma sniedzējam jāreklamē sevi?

Dabiskie monopoli veidojas nozarēs, kur divu uzņēmumu pastāvēšana ievērojami palielinātu ražošanas izmaksas. Uzraksti dabiskā monopola piemēru!

Kāpēc neizmanto reklāmu?

Nav nepieciešams, jo ir vienīgais.

Dabiskie monopoli veidojas nozarēs, kur divu uzņēmumu pastāvēšana ievērojami palielinātu ražošanas izmaksas. Uzraksti dabiskā monopola piemēru!

Piemērs: ja katrā pilsētas mājā un katrā dzīvoklī konkurētu divi ūdensvadi vai uz pilsētu izbūvētu divus dzelzceļus. Šajās situācijās labāks ir monopols.


Pēc tam katra grupa prezentē savu darbu un skolotājs palīdz skolēniem aizpildīt tabulu.


 Uzdevumi darba lapā


1. Skolēni izpilda 3. uzdevumu darba lapā (1. pielikums).

Tabula. Konkurences veidi un tos raksturojošie parametri 


Pilnīga konkurenceMonopolistiskā konkurenceOligopolsMonopols
Termins

Iedomāts ideāls tirgus modelis ar ļoti daudziem nelieliem uzņēmējiem un viendabīgu preci.

Tirgus modelis, kurā darbojas daudz uzņēmumu, kas ražo diferencētu preci.

Tirgus forma ar tikai dažiem uzņēmējiem, kas ražo līdzīgu vai diferencētu preci.

Tirgus forma ar vienu dalībnieku.

Uzņēmumu skaitsĻoti daudzDaudzDaži Viens
Preces veidsViendabīgsLīdzīga vai diferencētaLīdzīga vai diferencētaUnikāla
Cenas veidošanāsCenu nosaka tirgusUzņēmums nedaudz ietekmē cenuUzņēmums var ietekmēt cenu, īpaši, ja izdodas vienoties ar citiem uzņēmumiem par tirgus sadaliUzņēmums var būtiski ietekmēt cenu.
PiemēriGraudi, naftaZobu pasta, kūkasSIA "Latvijas Mobilais telefons" sakariVAS "Latvijas Dzelzceļš"


2. Skolotājs lūdz izpildīt 4. uzdevumu "Nosaki tirgus konkurences veidus! " (1.pielikums), un skolēni pārbauda savas zināšanas un izpratni.

Latvijā sastopami visi četri konkurences veidi. Kurā no tiem tirgo katru no precēm? Pareizo atbildi atzīmē ar "X"!
Uzdevums ar atbildēm

PrecePilnīga konkurenceMonopolistiskā konkurenceOligopolsMonopols
Maize
x

AS "GRINDEKS " akcijas

x


Benzīns

x
Jelgavas ūdens


x
Šokolāde
x

Elektrības tīkli


x
Mobilie sakari

x


 Diskusija 


Stundas turpinājumā skolotājs rosina diskusiju.

Kura konkurences forma ir visizdevīgākā tev kā patērētājam? Savu atbildi pamato!
Atbilde
Pilnīga konkurence, preču cenas ir zemākas, brīva izvēle.
vai
Monopolistiskā konkurence, par samērā zemu cenu pieejama produktu daudzveidība.

Kura konkurences forma ir visizdevīgākā ražotājam? Savu atbildi pamato!
Atbilde
Monopols, jo ražotājam ir liela ietekme uz cenu veidošanos.

Skolotājs rosina skolēnus novērtēt, ko stundā apguvuši, izmantojot novērtējuma lapu "Vai esi izpratis? " (3. pielikums).

Zinu vai protu, varu paskaidrot citiemZinu vai protu, vēl nedaudz atkārtošuNezinu vai neprotu, bet pats tikšu galāNeko nesaprotu, nepieciešama skolotāja palīdzība
Pēc piemēriem varu noteikt tirgus veidu



Zinu konkurences veidus



Pēc piemēriem varu noteikt konkurences veidus



Katram konkurences veidam varu raksturot cenu veidošanos




Pēc darba pabeigšanas skolotājs uzdod skolēniem, kuriem nepieciešams atkārtot vielu patstāvīgi, to izdarīt uz nākamo stundu mājās.
Skolēnus, kuriem nepieciešama palīdzība, skolotājs uzaicina uz konsultāciju.

Pielikumi