Par tēmu
Nauda
KĀPĒC TĒMA IR NOZĪMĪGA?
Ikviens no mums ikdienā saskaras ar jēdzienu "nauda". Šī tēma, sevišķi pirmajās klasēs, galvenokārt ir saistīta ar finanšu pratības jautājumiem, kas palīdz skolēnam izprast naudas nozīmi viņa dzīvē. Daudz vajadzību un vēlmju nevar apmierināt bez naudas līdzekļiem. Skolēnam jāmācās pazīt ikdienā izmantojamās naudas zīmes, lai nenonāktu smagās, emocionāli nepatīkamās situācijās, piemēram, pieņemot kādu lietošanai nederīgu naudas zīmi un noticot, ka tā ir īsts maksāšanas līdzeklis. Kā ikvienam patērētājam, arī skolēnam jāmācās pazīt eiro banknošu un monētu pretviltošanas elementus, kā arī racionāli novērtēt aizņemšanās un uzkrāšanas nepieciešamību gan no sava personiskā, gan no ģimenes skatupunkta.
Nākotnē šīs zināšanas un prasmes veicinās arī izpratni par minēto jautājumu risināšanu valstī kopumā. Tikpat svarīga ir izpratne par naudas funkcijām un vērtību, no kā loģiskā veidā izriet izpratne par to, kā inflācija ietekmē personisko vajadzību apmierināšanu. Inflācijas būtības un naudas vērtības izpratne palīdz katram pieņemt lēmumus par efektīvu savu naudas līdzekļu pārvaldīšanu, saprast, kas ir cenu stabilitāte, kas to ietekmē un kā tā veicina ikviena iedzīvotāja labklājību. Lai skolēni turpmāk varētu pilnveidot savu izpratni par šiem jautājumiem, svarīgi jau 1.–3. klasē apgūt pirmās iemaņas naudas lietošanai dažādās situācijās un iegūt pirmās zināšanas par naudas lomu un budžetu.
Šī tēma neatdalāmi saistīta ar tēmām "Tirgus un cenu veidošanās" un "Personīgais budžets", kā arī vēlāk ar tēmu "Valsts nepieciešamība".
TEMATU PĀRSKATS UN SADALĪJUMS PA KLASĒM
Skolotājs izvērtē tēmas piemērotību konkrētajam vecumposmam, kā arī to, kuras no ieteiktajām mācību metodēm izmantot mācību procesā. Ja, piemēram, 1. klases skolēni vēl nav gatavi runāt par šo tēmu, skolotājs var izvērtēt piemērotāko tēmas apguves laiku.
1. klase | 2. klase | 3. klase | 4.–6. klase |
1. apakštēma Ko tev izsaka vārds "nauda"? Nauda kā maksāšanas līdzeklis | 2. apakštēma Kāda būtu dzīve un iepirkumi bez naudas? Preču nauda | 3. apakštēma Kāpēc nauda Latvijā bijusi tik dažāda? Nauda Latvijas teritorijā 4. apakštēma Kā naudu "ražo" bankomāts? Skaidrā nauda | Kāpēc nevar sadalīt eiro banknoti, to sagriežot gabalos? Naudas pazīmes Kā nauda mums ikdienā palīdz? Naudas funkcijas Ko nozīmē "nevar norēķināties ar maksājumu karti"? Norēķini bezskaidrā naudā Banknote, kuras nominālvērtība ir 175 kvadriljoni Zimbabves dolāru, – cik tas ir? Hiperinflācija |
Sasaiste ar citām mācību līdzekļa "Mana ekonomika" tēmām | |||
Resursu ierobežotība Tirgus un cena | Resursu ierobežotība Tirgus un cena Personīgais budžets | Resursu ierobežotība Tirgus un cena Personīgais budžets Uzņēmējs Bankas |
TĒMAS APGUVEI NEPIECIEŠAMĀS PRIEKŠZINĀŠANAS
Lasītprasme, rakstītprasme, klausīšanās prasme, vizuālā valoda, uzstāšanās prasmes, prasme ieinteresēt klausītāju, skaitļu atpazīšana, finanšu aprēķini 100 apjomā: saskaitīšana, atņemšana, reizināšana, dalīšana.
IETEICAMĀS MĀCĪBU METODES UN PAŅĒMIENI
- Avotu analīze – skolēns iepazīstas, pēta informācijas avotus, analizē, atbild uz jautājumiem.
- Domu karte (grafiskais organizators) – palīdz apkopot informāciju, t.sk. uzskatāmi izvietot idejas un domas uz izvēlētā materiāla (papīrs, tāfele).
- Jautājumi un atbildes – skolotājs vai skolēni mutvārdos vai rakstiski uzdod jautājumus par noteiktu tēmu un atbild uz tiem. Skolotājs māca uzdot daudzveidīgus jautājumus.
- Lomu spēle – skolotājs mutiski piedāvā skolēniem mācību situācijas aprakstu (to iespējams atveidot lomās). Skolēni iejūtas atveidojamajās lomās atbilstoši uzdevumam. Pārējie skolēni var vērot, pierakstīt un vērtēt, lai pēc situācijas izspēlēšanas piedalītos diskusijā.
- Piramidālā diskusija "7–5–3" – sākotnēji skolēni strādā individuāli, veicot uzdevumu, kas prasa izdarīt izvēles un pieņemt lēmumus. Pēc tam skolēni sadalās pāros un apspriež pieņemtos lēmumus. Vēlāk turpina diskutēt jau četratā, no visām izvēlēm izvēloties vienu kopīgu lēmumu.
- Radošā rakstīšana – veicina skolēnu radošuma izpausmes par konkrētu tēmu.
- Saruna – skolotājs vai skolēns formulē uzdevumu, nosaka, cik ilgi runā viens runātājs, paziņo runātāju un klausītāju maiņu, uzdod jautājumus un virza sarunu, pamatojoties uz saņemtajām atbildēm. Pārējie skolēni iesaistās sarunā, ievērojot noteikumus. Dialoga nobeigumā analizē sarunas rezultātu (piemēram, organizē sarunu ar skolēniem par tēmu "Kas ir nauda? Kā nauda mums palīdz ikdienā?").
- Video vai komikss (vizualizācija) – lieto uzdevumu veikšanai ievaddaļā.
- Žetoni runāšanai(kooperatīvā mācīšanās) – katram skolēnam tiek iedots žetons. Piedaloties diskusijā, skolēns drīkst izteikties tad, ja noliek savu žetonu galda vidū. Skolēns nedrīkst runāt otrreiz, iekams visi nav izteikušies, t.i., kamēr visi žetoni nav nolikti galda vidū. Pēc tam žetonus var izdalīt vēlreiz.
- 3P metode – paslavē, pajautā, piedāvā. Skolēns veic trīs komentārus – pirmajā komentārā uzraksta vienu lietu, kas ir izdevies (paslavē), otrajā komentārā uzdod vienu jautājumu par to, kas nav skaidrs (pajautā), trešajā piedāvā vienu ideju, ko varētu uzlabot (piedāvā).
PLĀNOTIE SKOLĒNAM SASNIEDZAMIE REZULTĀTI
Beidzot 3. klasi
- Pauž savus uzskatus par sadzīves situācijām, ņemot vērā savas un citu cilvēku vajadzības un vēlmes (S.Li.1 = S.3.1.2.)
- Saprot, ka "sadzīves priekšmeti, līdzcilvēku stāsti apliecina laika virzību no pagātnes uz nākotni" un ka "cilvēkiem par notikumiem var būt dažādi viedokļi" (Avots: Sociālās zinības 1.–9. klasei. Mācību priekšmeta programmas paraugs, 3.1. tēma, 38. lpp.; S.Li.7).
- Vērtē situācijas, kurās tiek iegūta un tērēta nauda, un to, kā nauda palīdz situācijā, kad pārdevējam vajag pārdot saražoto un pircējam nopirkt nepieciešamo preci (S.Li.5 = S 3.5.2.).
STARPDISCIPLINARITĀTE
Valodu mācību joma
VL.3.1.1.2. Klausoties vienkāršas uzbūves tekstus un skatoties videosižetus, saprot tekstu kopumā, nosaka darbojošās personas, darbības vietu, laiku un galveno domu. Iesaistās saziņā par dzirdēto un redzēto (video skatīšanās un sarunas vai uzdevuma veikšana pēc tās).
VL.3.1.1.5. Ir ieinteresēts veidot savu viedokli un uzklausīt citu viedokļus, pamana viedokļu atšķirības. Piedalās sarunās, pauž savu viedokli un uzklausa citu viedokli (diskusijās).
VL.3.2.1.4. Nosaka vienkārša teksta uzbūves galvenās daļas (ievadu, galveno daļu, nobeigumu). Raksta pēc parauga nelielus, ar personisko pieredzi un fantāziju saistītus tekstus, noformējot tos atbilstoši teksta adresātam un žanram (stāsta turpinājums).
VS.3.1.1.3. Uztver un izmanto sev nepieciešamo informāciju vienkāršos stāstos un aprakstos, atbild uz jautājumiem (video angļu valodā – var izveidot kopēju stundu ar angļu valodas skolotāju).
K.3.1.7. Skatuviskā darbībā izmanto kustības un runu cilvēka un dažādu citu tēlu darbības un rīcības atdarināšanai, pauž savu viedokli par gūto pieredzi (lugas uzvešana).
Tehnoloģiju mācību jomaT.3.2.4.5. Īstenojot uzdevumu, veido un rediģē rastrgrafikas attēlu un tā daļu, lietojot dažus zīmēšanas pamatrīkus un vienā veidā iestatot darba laukumu, kā arī papildina attēlu ar tekstu (infografika).
Matemātikas mācību jomaM.3.2.2.1. Pēc norādēm individuāli vai grupā veic atsevišķus matemātiskās modelēšanas soļus jaunās situācijās (4. pielikums).
M.3.2.2.2. Situācijas aprakstā nosaka, kas ir/nav zināms, ko var/nevar aprēķināt, kādus lielumus raksturo skaitļi, vai visi dotie lielumi nepieciešami, vai dotā informācija par lielumiem ir pietiekama (4. pielikums).
M.3.3.2.2. Darbības ar naturāliem skaitļiem vienkāršākos gadījumos izpilda galvā (saskaitīšanu, atņemšanu 20 apjomā un pilnos desmitos, simtos, reizināšanas tabulas apjomā; 4. pielikums).
M.3.3.3.1. Pieraksta reālu situāciju ar aritmētiskām darbībām, naturālu skaitļu izteiksmēm (1–2 darbības; 4. pielikums).
APGŪSTAMIE TERMINI
Nauda, prečmaiņa/bārters, monēta, banknote, nominālvērtība, maksājumu karte.
SKOLĒNAM PLĀNOTIE SASNIEDZAMIE REZULTĀTI CAURVIJU PRASMĒS
Caurviju prasmes | Sasniedzamie rezultāti (SR) caurviju prasmēs/Piemērs(-i) |
Kritiskā domāšana un problēmu risināšana | [1.1.] Vienkāršu informāciju salīdzina, interpretē, novērtē, savieno un apkopo pēc noteiktiem kritērijiem. Meklē pārbaudītus faktus, pats pārbauda tos./Laika lentes veidošana. [1.2.] Formulē savus secinājumus pēc norādījumiem./Sava viedokļa paušana sarunās. |
Jaunrade un uzņēmējspēja | [2.1.] Ir atvērts jaunai pieredzei. Ar prieku fantazē par iespējamiem neierastiem risinājumiem./Lugas uzvešana, stāsta turpināšana. |
Sadarbība | [4.2.] Pārliecinās, ka sarunu partneris ir sapratis teikto.../ Aktualizācijās pie sarunām, viedokļu paušanā un grupu darbos. [4.3.] Sadarbojoties ar citiem kopīgu konstruktīvu uzdevumu veikšanai./Plakāta vai komiksa veidošana un infografikas veidošana. |
Digitālā pratība | [6.1.] Izmanto digitālās tehnoloģijas mācību uzdevuma veikšanai pēc norādījumiem./Infografikas veidošana, izmantojot interneta vietni. |
ATGRIEZENISKĀ SAITE UN PĀRBAUDES DARBS
- Nauda ir īpaša prece, ko cilvēki pieņem apmaiņā pret precēm un pakalpojumiem.
- Nauda palīdz apmierināt tavas vēlmes un vajadzības.
- Latvijā kā naudu izmantojam eiro monētas un eiro banknotes.
- Samaksāt par precēm un pakalpojumiem var arī ar maksājumu karti.
- Nauda nodrošina efektīvāku prečmaiņu.
- Tādējādi cilvēki saražo un patērē vairāk, jo kļūst iespējams ātrāk un efektīvāk apmainīties ar daudzveidīgākām precēm un pakalpojumiem.
Tēmas "Nauda" pārbaudes darbs (.PDF)
Tēmas "Nauda" pārbaudes darbs (Word.DOC)
Tēmas "Nauda" pārbaudes darba vērtēšanas kritēriji (.PDF)