Par tēmu
Personīgais budžets
KĀPĒC TĒMA IR NOZĪMĪGA?
Ikviens no mums katru dienu saskaras ar ekonomikas pamatproblēmu un pamatjautājumiem. Katram no mums ir dažādas vēlmes un vajadzības, taču ne visu mēs varam īstenot, jo ir ierobežoti resursi. Svarīgs resurss ir arī laiks, tāpēc ir jāattīsta arī prasmes plānot savu laiku.
Nozīmīga ir arī prasme izvērtēt savas vajadzības un vēlmes. Šis izvērtējums noteikti būs vieglāks un precīzāks, ja skolēni mācēs izvirzīt sasniedzamos mērķus dažādiem laika periodiem. Skolēniem attīstot primārās plānošanas prasmes, viņiem būs vieglāk izprast personiskā budžeta plānošanas aspektus, tā nepieciešamību, kā arī nepieciešamību veidot uzkrājumus.
Skolēniem jau 1.–3. klasē svarīgi apzināties, ka prasmes plānot laiku un darbus, mērķtiecīga lēmumu pieņemšana un iespējamo izvēles iespēju prognozēšana, kas nepieciešama jau dažādu skolas mācību uzdevumu veikšanai, būs nozīmīgas prasmes arī viņu turpmākajā dzīvē. Tas veicinās skolēnu mērķtiecību un atbildību par saviem lēmumiem un rīcību.
Šī tēma cieši saistīta ar tēmās "Nauda" un "Bankas" aplūkotajiem jautājumiem; ikvienam ir būtisks arī finanšu pratības aspekts.
TEMATU PĀRSKATS UN SADALĪJUMS PA KLASĒM
Skolotājs izvērtē tēmas piemērotību konkrētajam vecumposmam un to, kuras no ieteicamajām mācību metodēm izmantot mācību procesā. Ja, piemēram, 1. klases skolēni vēl nav gatavi runāt par šo tēmu, skolotājs izvērtē piemērotāko tēmas apguves laiku.
1.klase | 2.klase | 3.klase | 4.–6.klase |
Vai laiks ir nauda? Kuru valūtu nevar apmainīt? Laika plānošana | Kā ievērot piecu soļu likumu? Mērķu izvirzīšana | Kur pazūd mana kabatas nauda? Personīgais budžets | Vai manai skolai naudas pietiek visam? Skolas budžets
Kā pašvaldība maksā par pilsētas svētkiem? Pašvaldības budžets
Kas maksā par ielu apgaismojumu? Sabiedriskais labums |
Kāpēc kādam vajag vairāk? Uzkrājumu veidošana | |||
Sasaiste ar citām digitālā mācību līdzekļa "Mana ekonomika" tēmām | |||
Resursu ierobežotība Nauda | Resursu ierobežotība | Resursu ierobežotība NaudaBankas |
- Primārās plānošanas prasmes – laika jēdziena izpratne.
- Lasītprasme, rakstītprasme, vizuālā valoda.
- Apgūtas tēmas "Resursu ierobežotība" atbilstošās apakštēmas: "Vēlmes un vajadzības", "Ierobežoti resursi", "Izvēles situācija", kā arī tēmas "Nauda" apakštēma "Nauda kā maksāšanas līdzeklis".
- Terminu "vajadzības", "vēlmes", "ierobežoti resursi", "izvēles situācija", "prioritātes", "alternatīvas", "nauda" izpratne.
IETEICAMĀS MĀCĪBU METODES UN PAŅĒMIENI
- Avotu analīze – skolēns iepazīstas, pēta informācijas avotus, analizē, atbild uz jautājumiem.
- Domu karte (grafiskais organizators) – palīdz apkopot informāciju, uzskatāmi izvietot idejas un domas uz izvēlētā materiāla (papīrs, tāfele).
- Jautājumi un atbildes – skolotājs vai skolēni mutvārdos vai rakstiski uzdod jautājumus par noteiktu tēmu un atbild uz tiem. Skolotājs māca uzdot daudzveidīgus jautājumus.
- Piramidālā diskusija – sākotnēji skolēni strādā individuāli, veicot uzdevumu, kas prasa izdarīt izvēli un pieņemt lēmumus. Pēc tam skolēni apvienojas pāros un apspriež pieņemtos lēmumus, tad turpina diskutēt četratā, no visām izvēlēm izveidojot vienu kopīgu.
- Radošā rakstīšana – sekmē skolēnu radošuma izpausmes par konkrētu tēmu.
- Saruna (mācību dialogs) – skolotājs vai skolēns formulē uzdevumu, nosaka, cik ilgi runā viens runātājs, paziņo par runātāju un klausītāju maiņu, uzdod jautājumus un virza sarunu, pamatojoties uz saņemtajām atbildēm. Pārējie skolēni iesaistās sarunā atbilstoši noteikumiem. Dialoga nobeigumā analizē sarunas rezultātu.
- Video/komiksu/vizualizāciju lietošana – uzdevumu veikšanai ievaddaļā.
PLĀNOTIE SKOLĒNAM SASNIEDZAMIE REZULTĀTI
3. klasi beidzot:
- Skaidro, kā zināšanas un jaunas prasmes palīdz cilvēkam sevi pilnveidot un piepildīt savas vēlmes un vajadzības ikdienā. Izvirza īstermiņa mērķus savu interešu attīstīšanai, jaunu zināšanu un prasmju apgūšanai. [SR – S.3.1.4.]
- Piedalās lēmumu pieņemšanā. Spriež par iesaistīšanās un līdzdalības nozīmi un nepieciešamību. (SR – S.3.2.5.)
- Ar pedagoga palīdzību sagatavo budžetu, pamato savu izvēli apdomīgam naudas izlietojumam. Spriež par izdarīto izvēļu sekām. (SR – S.3.5.1.)
- Pieņem lēmumus par skolēna rīcībā esošo (savu personisko) naudas līdzekļu izlietojumu, nosakot prioritātes. Prot pamatot savu izvēli.
- Ar skolotāja atbalstu plāno savas dienas gaitas. (Avots: Sociālās zinības 1.–9. klasei. Mācību priekšmeta programmas paraugs, 1.1. tēma, 16. lpp.)
- Attīsta ieradumu plānot un vadīt izziņas procesu, stāstīt par to, izvirzot īstermiņa mērķus un plānojot savu laiku. (Avots: Sociālās zinības 1.–9. klasei. Mācību priekšmeta programmas paraugs, 2.1. tēma, 26. lpp.).
Avoti:
- Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumi Nr.747 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem", pieejams https://likumi.lv/ta/id/303768;
- Sociālās zinības 1.–9. klasei : Mācību priekšmeta programmas paraugs, pieejams https://mape.skola2030.lv/resources/200
STARPDISCIPLINARITĀTE
Valodu mācību joma
VL.3.1.1.5. Ir ieinteresēts veidot savu viedokli un uzklausīt citu viedokļus, pamana viedokļu atšķirības. Piedalās sarunās, pauž savu viedokli un uzklausa citu viedokli (diskusijas).
VL.3.2.1.6. Izmanto burtus un citas rakstzīmes sava teksta veidošanā un radošā noformēšanā (radošā rakstīšana).
VS.3.1.1.10. Uztver vienkāršu, skaidri izteiktu informāciju (instrukcijas, virsrakstus), atrod nepieciešamo informāciju elektroniskā mācību palīglīdzekļa tekstā (krājkasītes veidošanas instrukcija angļu valodā).
Tehnoloģiju mācību joma
T.3.1.1.3. Lai radītu iecerēto lietu (dizaina risinājumu), prot darboties ar vienkāršiem rokas instrumentiem (piemēram, lineālu, šķērēm, papīra nazi). Atbilstoši savai iecerei māk izvēlēties un izmantot dažādus materiālus, piemēram, papīru, tekstilmateriālus, veidošanas materiālus. Ar skolotāja palīdzību izvēlas piemērotākās tehnikas idejas īstenošanai (krājkasītes veidošana).
Matemātikas mācību joma
M.3.2.3.4. Pazīstamu figūru īpašības pamato praktiski – ar locīšanu, savietojot, pārvietojot (krājkasītes veidošana).
M.3.5.3.4. Zina galvenās sakarības starp garuma, masas, laika, naudas mērvienībām un izsaka lielāku mērvienību (garumam, masai, naudai) mazākā, pāriet no vienas laika vienības uz citu (laika plānošana).
M.3.6.1.5. Izveido plaknes figūras (kā plaknes daļu, kā līnijas, kas to ierobežo) un telpiskus ķermeņus, izmantojot dažādus pieejamos materiālus (krājkasītes veidošana).
APGŪSTAMIE TERMINI
SKOLĒNAM PLĀNOTIE SASNIEDZAMIE REZULTĀTI CAURVIJU PRASMĒS
Caurviju prasmes | Sasniedzamie rezultāti (SR) caurviju prasmēs/Piemērs(i) |
Kritiskā domāšana un problēmrisināšana | [1.2.] Formulē savus secinājumus pēc norādījumiem./Sava viedokļa paušana sarunās. [1.3.] Atpazīst un formulē problēmu saistoša, ar personisko pieredzi saistītā kontekstā. Ar pedagoga atbalstu izvirza mērķi, piedāvā risinājumus, izvēlas labāko risinājumu./Mērķu izvirzīšana. |
Pašvadīta mācīšanās | [3.1.] Ar pieaugušā atbalstu izvirza mērķi mācību uzdevumā un plāno savas darbības soļus, lai to izpildītu. |
Sadarbība | [4.2.] Pārliecinās, ka sarunu partneris ir sapratis teikto./Aktualizācija sarunu gaitā, viedokļu paušana un grupu darbos. [4.3.] Sadarbojas ar citiem kopēju konstruktīvu uzdevumu veikšanai./Pieklājīgu, tolerantu un savstarpēji cieņpilnu attiecību veidošanās, skolēniem strādājot grupā vai pāros. |
Digitālā pratība | [6.1.] Izmanto digitālās tehnoloģijas mācību uzdevumu veikšanai pēc norādījumiem./Darba lapas "Mans festivāla pasākumu apmeklējuma plāns" aizpildīšana; uzdevuma izpildei meklē informāciju internetā. |
ATGRIEZENISKĀ SAITE UN PĀRBAUDES DARBS
- Katram cilvēkam pieejamie naudas līdzekļi ir ierobežoti, tāpēc jāizvēlas, kuras vajadzības apmierināt vispirms.
- Personiskajā budžetā uzskaita cilvēka ienākumus un izdevumus.
- Ikvienam jāplāno laiks gan darbam, gan atpūtai, lai sasniegtu savus mērķus.
- Brīžos, kad uzreiz nav iespējams apmierināt kāroto vajadzību, ir iespējams krāt naudu, lai šo vajadzību apmierinātu vēlāk.
- Ikdienā jāizvērtē naudas tērēšanas nepieciešamība, lai vispirms apmierinātu svarīgākās vajadzības un sakrātu naudu kādiem lielākiem ieplānotajiem mērķiem.
- Naudas līdzekļus iespējams palielināt, arī strādājot un saņemot par to algu.
- Kabatas nauda ir nauda, ko vecāki piešķir bērniem galvenokārt ikdienas tēriņiem.
Tēmas "Personīgais budžets" pārbaudes darbs (.PDF)
Tēmas "Personīgais budžets" pārbaudes darbs (Word.DOC)
Tēmas "Personīgais budžets" pārbaudes darba vērtēšanas kritēriji (.PDF)
Teorijas izklāsts skolotājam par tēmu "Personīgais budžets"(.PDF)