Par tēmu
Nauda un monetārā politika
KĀPĒC TĒMA IR NOZĪMĪGA?
- Svarīgi izprast, kāpēc naudai nav nepieciešams segums, kā nauda rodas un kā var un kāpēc vajag palielināt naudas piedāvājumu, kā to ietekmē centrālā banka un kredītiestādes.
- Svarīgi saprast, kāpēc finanšu sektoram nepieciešams regulators, kā tas veicina uzticamību finanšu sistēmai un kādiem mērķiem paredzēti dažādi finanšu instrumenti.
- Svarīgi izprast, kā monetārās politikas instrumenti var ietekmēt ekonomikas aktivitāti un kāpēc dažkārt šie instrumenti var nedarboties, un kad nepieciešams īstenot fiskālo politiku.
TĒMAS APGUVEI NEPIECIEŠAMĀS PRIEKŠZINĀŠANAS
Skolēni guvuši priekšstatu par naudas pieprasījumu, piedāvājumu un procentu likmi; monetārās politikas mērķiem; kredītiestāžu lomu tautsaimniecībā; ekonomiskās aktivitātes cikla fāzēm un to raksturīgām iezīmēm; inflāciju un deflāciju.
TĒMAS APGUVES SECĪBA UN METODISKIE IETEIKUMI
Jēdzieni | Metodiskie ieteikumi | Atbalsta materiāli | |
Skolotājam | Skolēnam | ||
1. Bezskaidrā nauda un centrālās bankas | |||
Bezseguma nauda, obligāto rezervju prasības, naudas reizinātājs (multiplikators), Irvinga Fišera vienādojums. | 1. Nepieciešams atkārtot naudas rašanās cēloņus un naudas veidus. 2. Jāveido izpratne par bezseguma naudu, tās priekšrocībām un tās sekmīgas funkcionēšanas nosacījumiem. 3. Lai gan mūsdienās naudas daudzuma apgrozībā regulēšanā lielāku lomu ieņem cenu līmenis, inflācija un procentu likmes, tomēr skolēniem svarīgi izprast, ka naudas daudzumu apgrozībā (M) ietekmē arī saražoto preču un pakalpojumu daudzums (Q), naudas aprites ātrums (V), cenu līmenis (P) un to atspoguļo Irvinga Fišera vienādojums M = (P × Q)/V. Svarīgi uzsvērt, ka (P × Q) ir nominālais IKP, jo preces un pakalpojumus pērk konkrētā gada (konkrētās dienas) cenās. 4. Jāveido izpratne par to kā jārīkojas centrālai bankai, mainoties situācijai tautsaimniecībā. 5. Jāattīsta prasme aprēķināt kā kredītiestāžu aizņēmumi (noguldījumi) dod iespēju palielināt kredītiestāžu naudu kredītiestāžu sistēmā. | 1. uzd. 2. uzd. 3. uzd. | |
2. Centrālās bankas un finanšu sistēmas regulatora loma ekonomiskajā stabilitātē un izaugsmē | |||
Monetārās politikas tradicionālie un netradicionālie instrumenti. | 1. Jāparāda, ka centrālā banka īsteno pretciklisku monetāro politiku un ar monetārās politikas instrumentiem spēj ietekmēt naudas piedāvājumu, procentu likmes, investīcijas, kopējo pieprasījumu, ekonomisko aktivitāti un izaugsmi. 2. Svarīgi parādīt, ka centrālā banka nav “pavēlnieks” finanšu sistēmas dalībniekiem, īpaši, kredītiestādēm, bet tikai raida signālus vai rada stimulus, lai finanšu sistēma (kredītiestādes) palielinātu vai samazinātu naudas daudzumu apgrozībā. | 1. VM. | 4. uzd. |
3. Monetārās politikas transmisijas mehānisms | |||
Monetārās politikas transmisijas mehānisms, ierobežojošā un stimulējošā monetārā politika. | 1. Jānostiprina izpratni kā gan ar fiskālo, gan monetāro politiku var mazināt reālā IKP cikliskās svārstības, tuvināt īstermiņa makroekonomiskā līdzsvara reālo IKP potenciālajam IKP. 2. Svarīgi parādīt, ka pretcikliskā ekonomiskā politika ir nesekmīga, ja centrālā banka un valdība vienlaicīgi īsteno viena ierobežojošo, bet otra stimulējošo politiku, kā arī to, kāpēc daži monetārās politikas instrumenti var nedarboties. 3. Svarīgi panākt, lai skolēni izprot kā katrs monetārās politikas instruments ietekmē ekonomiskos procesus un tautsaimniecības dalībniekus jeb izprast monetārās politikas transmisiju. Jāparāda, kāpēc nepieciešama finanšu tirgus uzraudzība un kā tā tiek īstenota. | 1. IM 5. uzd. |
PLĀNOTIE SKOLĒNAM SASNIEDZAMIE REZULTĀTI
Skolēni būs sasnieguši sekojošus Valsts vispārējās vidējās izglītības standarta plānotos skolēnam sasniedzamos rezultātus sociālajā un pilsoniskajā mācību jomā:
- 2.5. (vispārīgais) Diskutē par fiskālās un monetārās politikas lomu straujas izaugsmes un krīžu situācijās, vērtē un piedāvā priekšlikumus, kā valsts var mazināt ekonomikas cikliskuma negatīvo ietekmi uz sabiedrības labklājību.
- 2.7. (optimālais) Ar kopējā pieprasījuma un piedāvājuma jēdzienu palīdzību modelē monetārās un fiskālās politikas lēmumu mijiedarbību, lai noteiktu piemērotākās politikas izvēli.
- 2.9. (augstākais) Izmantojot kopējā pieprasījuma un piedāvājuma jēdzienu, argumentē optimālo politikas kombināciju dažādās situācijās, skaidro fiskālās un monetārās politikas ierobežojumus jauktajā ekonomikā un salīdzina tos ar citām ekonomikām (tradicionālā, komandekonomika, brīvā tirgus ekonomika).
- spēs izskaidrot kā centrālā banka nosaka nepieciešamo naudas daudzumu apgrozībā;
- izpratīs kā kredītiestāžu sistēmā var palielināt kredītiestāžu (banku) naudas piedāvājumu;
- zinās monetārās politikas tradicionālos un netradicionālos instrumentus un spēs izskaidrot, kā, tos izmantojot, var ietekmēt ekonomisko aktivitāti;
- spēs noteikt, kādu monetāro politiku vajadzētu īstenot konkrētajā ekonomiskajā situācijā un kā tā varētu ietekmēt tautsaimniecību kopumā un dažādus ekonomikas dalībniekus;
- izpratīs faktorus, kas mazina monetārās politikas instrumentu iedarbību.
IETEICAMĀS MĀCĪBU METODES UN PAŅĒMIENI
Pāru darbs, grupu darbs, diskusija, vizuāla materiāla izmantošana, situāciju attēlošana ar ekonomikas modeļiem, situācijas analīze, teksta analīze, statistikas datu ieguve, analīze un interpretācija.
STARPDISCIPLINARITĀTE
Dabaszinātņu mācību jomā (sasniedzamie rezultāti 5.4.1. un 5.4.2.) – analizē resursu plūsmas pasaulē, resursu pārmērīgas izmantošanas cēloņus un sekas, ilgtspējīgas resursu izmantošanas principus.
APGŪSTAMIE TERMINI
Bezseguma nauda, Irvinga Fišera vienādojums, obligāto rezervju prasības, naudas reizinātājs (multiplikators), finanšu sektora uzraudzība, monetārās politikas tradicionālie un netradicionālie instrumenti, monetārās politikas transmisijas mehānisms, ierobežojošā un stimulējošā monetārā politika.
ATGRIEZENISKĀ SAITE UN PĀRBAUDES DARBS
Tēmas noslēgumā jāpārliecinās, ka skolēni:
Tēmas "Nauda un monetārā politika" pārbaudes darbs (.PDF)
Tēmas "Nauda un monetārā politika" pārbaudes darbs (Word.DOC)
Tēmas "Nauda un monetārā politika" pārbaudes darba atbildes un vērtēšanas kritēriji
Tēmas "Nauda un monetārā politika" pārbaudes darba atbildes un vērtēšanas kritēriji (Word.DOC)
- spēj izskaidrot, kā centrālā banka nosaka nepieciešamo naudas daudzumu apgrozībā;
- izprot, kā kredītiestāžu sistēmā var palielināt kredītiestāžu (banku) naudas piedāvājumu;
- zina monetārās politikas tradicionālos un netradicionālos instrumentus un spēj izskaidrot, kā, tos izmantojot, var ietekmēt ekonomisko aktivitāti;
- spēj noteikt, kādu monetāro politiku vajadzētu īstenot konkrētajā ekonomiskajā situācijā, un kā tā varētu ietekmēt tautsaimniecību kopumā un dažādus ekonomikas dalībniekus;
- izprot faktorus, kas mazina monetārās politikas instrumentu iedarbību.
Kopsavilkums
- Mūsdienu tautsaimniecībā arvien vairāk izmanto bezskaidrās naudas norēķinus. Bezskaidrās naudas lietošana iespējama, ja ir stabila, uzticama finanšu sistēma. Finanšu un kapitāla tirgus komisija veic finanšu institūciju uzraudzību.
- Centrālā banka, nosakot obligāto rezervju normu, refinansēšanas likmi un veicot atklātā tirgus operācijas, kā arī pērkot un pārdodot vērtspapīrus, var ietekmēt kredītiestāžu bezskaidrās naudas piedāvājumu.
- Centrālā banka, īstenojot pretciklisku monetāro politiku, var palēnināt vai veicināt ekonomisko aktivitāti.
- Centrālās bankas vairs necenšas noteikt nepieciešamo naudas daudzumu apgrozībā, bet naudas piedāvājuma regulēšanu vairāk balsta uz inflācijas un procentu likmju pārmaiņu analīzi.
- Tradicionālie monetārās politikas instrumenti var nedarboties, tāpēc centrālās bankas veic netradicionālus pasākumus.
- Uzticēšanās finanšu sistēmai un finanšu pakalpojumu regulēšana veicina tautsaimniecības izaugsmi.
- Centrālās bankas monetārā politika, nodrošinot cenu stabilitāti un pēc iespējas īstenojot pretciklisku monetāro politiku, nodrošina makroekonomisko stabilitāti un prognozējamību, tā veicinot ekonomisko izaugsmi.
- Centrālā banka ņem vērā gan mehānisku, gan psiholoģisku ietekmi, plānojot monetāro politiku tā, lai iedarbotos uz kopējo pieprasījumu.
Tēmas "Nauda un monetārā politika" pārbaudes darbs (.PDF)
Tēmas "Nauda un monetārā politika" pārbaudes darbs (Word.DOC)
Tēmas "Nauda un monetārā politika" pārbaudes darba atbildes un vērtēšanas kritēriji
Tēmas "Nauda un monetārā politika" pārbaudes darba atbildes un vērtēšanas kritēriji (Word.DOC)