Kāpēc veikalā gandrīz vienmēr var nopirkt eksotiskos augļus?

Uzņēmumu specializācija

Tu uzzināsi:

kāpēc dažādu valstu uzņēmumiem nepieciešams tirgoties savā starpā.

Tu sapratīsi:

uzņēmuma lomu tirdzniecībā un labklājības veicināšanā.


Padoms tev!

"Novēlu atrast tādu ideju, kas spēj risināt aktuālu problēmu, radīt pozitīvas pārmaiņas sabiedrībā, kā arī būt ilgtspējīga no finanšu viedokļa."

Mārtiņš Gulbis, "Bērnu un jauniešu zinātnes skolas "Laboratorium" dibinātājs



Kā patērētājiem mums visiem ir izdevīgi, lai notiktu tirdzniecība valsts ietvaros un ar citām valstīm. Dažkārt patērētājs neapjauš, cik liela ir tirdzniecības nozīme.

Padomā!

Kuras Andra mammas nopirktās preces ir audzētas un ražotas Latvijā?

Kuras preces Andra mamma nevarētu nopirkt, ja nebūta savstarpējās tirdzniecības starp uzņēmumiem un valstīm?



Uzņēmumi, kā arī viena valsts tirgojas ar otru tāpēc, ka tas ir izdevīgi abām tirdzniecībā iesaistītajām pusēm.

Veiksmīgu tirdzniecību nodrošina arī specializācija. Uzņēmumi un valstis specializējas to preču un pakalpojumu ražošanā, kuras var saražot visefektīvāk. Piemēram, Itālijā un Francijā klimatiskie apstākļi vīnogu audzēšanai ir daudz labvēlīgāki nekā Latvijā, tāpēc ar mazākām izmaksām var izaudzēt kvalitatīvākas, garšīgākas vīnogas lielākā apjomā.

Vai zināji?

Kāpēc banāni dažreiz ir ļoti lēti?

Uzņēmums United Fruits tika nodibināts 1899. gadā. 1949. gadā tam Jamaikā, Kubā, Dominikānas Republikā, Panamā, Hondurasā, Nikaragvā, Kolumbijā un Gvatemalā piederēja 14 miljoni hektāru zemes. 1954. gadā ASV ar United Fruits palīdzību veicināja Gvatemalas valdības gāšanu, jo tā bija paredzējusi atsavināt kompānijai lielas zemes platības un atbalstīt strādnieku prasības uzlabot darba apstākļus un palielināt atalgojumu. Tas ne United Fruits, ne ASV nebija izdevīgi. Vēlāk United Fruits tika pārveidota par trijiem mūsdienās ekonomiski spēcīgākajiem banānu ražošanas uzņēmumiem – Chiquita Brands, Dole Food Company un Del Monte Fresh Produce. Šīs ir galvenās banānu importētājas uz Eiropas valstīm.

20. gadsimta 90. gados Chiquita Brands tika izvirzītas prasības uzlabot strādnieku darba apstākļus. Taču tas netika izdarīts. Strādniecēm iepakošanas fabrikās jāstrādā ar veselībai kaitīgām ķimikālijām, kas izraisa nelabumu un padara jēlas kājas.

Daudzas sievietes strādā augām dienām un nereti pat naktīs. Ūdeni iedzīvotāji spiesti ņemt no akām, kas piesārņotas ar apkārtējo plantāciju toksiskajām ķimikālijām, jo netiek veidotas attīrīšanas iekārtas.

Tieši tāpēc uzņēmums Chiquita Brands spēj nodrošināt zemās ražošanas izmaksas un lielo ražošanas apjomu. Rietumu patērētājs (arī Latvijā) nepārtraukti saņem lētus un ķīmiski apstrādātus banānus. A



Pārbaudi sevi!

4.1. uzdevums


Pārbaudi sevi!

4.2. uzdevums


Darba dalīšana — produkcijas ražošanas procesa sadalīšana vienkāršākos darbos, uz ilgu laiku iesaistot to veikšanai noteiktas ražotāju grupas.





Darba dalīšanai ir vairākas priekšrocības:

1) tiek labāk izmantoti resursi, t.sk. arī darbaspēks, – aug darba ražīgums;

2) tiek paaugstināta darba kvalitāte;

3) samazinās darbinieku apmācības laiks un izmaksas;

4) darbiniekam darba veikšanai nepieciešams mazāk darba instrumentu;

5) pazeminās ražošanas izmaksas, palielinās peļņa, un uzņēmums var attīstīties – ieviest jaunas tehnoloģijas (piemēram, robotus).

Darba dalīšana un specializācija ir nozīmīga ne tikai uzņēmuma ietvaros, bet arī uzņēmumiem savstarpēji sadarbojoties un valstīm tirgojoties. Katru reizi, ieejot veikalā, kafejnīcā vai citā uzņēmējdarbības vietā, lai kaut ko nopirktu, mēs tirgojamies, vienalga, vai prece saražota Latvijā vai citā pasaules valstī.

Tirgošanās ir ļoti nepieciešama – tā ir daudz efektīvāka nekā cenšanās visu saražot pašiem, un tā arī uzlabo mūsu dzīves līmeni.

Taču uzņēmējdarbībai ir arī vēl cita svarīga loma sabiedrībā, piemēram, sociālā uzņēmējdarbība, t.i., preču ražošana vai pakalpojumu sniegšana ar mērķi risināt kādu sociālu problēmu un radīt labumu sabiedrībai, nevis gūt maksimālu peļņu uzņēmuma īpašniekiem.

 Sociālie uzņēmumi var būt gan lieli, gan mazi, gan vietēja mēroga, gan starptautiski. Daudzi no tiem sniedz arī atbalstu izglītībai, piemēram, Bērnu un jauniešu zinātnes skola "Laboratorium". Tos visus vieno vēlme, izmantojot biznesa metodes, radīt augstu sociālo pievienoto vērtību.