Kā ražotāju sacensība par pircējiem mums palīdz dzīvot labāk?

Konkurence

Tu sapratīsi:

ka pieprasījumu pēc precēm un pakalpojumiem var ietekmēt dažādi faktori, ne tikai cena;
kā tirgus darbības principi palīdz sadalīt ierobežotos resursus;
kā tas ietekmē kopējo labklājību.


Iepriekš tika minēts, ka pieprasījumu ietekmē cena. Tomēr ir vēl daudz citu faktoru, kas ietekmē pieprasījumu. Tos sauc par ārpuscenas faktoriem.



Ārpuscenas faktori — citi faktori, kas nav saistīti ar preču cenu un ietekmē pieprasījumu pēc tām (piemēram, kvalitāte, dizains, daudveidība).





Pārbaudi sevi!

3.1. uzdevums


Ja dodies uz veikalu, lai nopirktu jaunu T-kreklu, viena no lietām, kurai pievērsīsi uzmanību, būs cena. Tev būs jāizvērtē un jāizlemj vai par šādu cenu vari to atļauties nopirkt un vai paliks pāri vēl nauda, lai vakarā aizietu uz kino.

Atceries!

Cena ir tikai viena no lietām, kam pievērst uzmanību. Tavu izvēli noteikti ietekmēs arī T-krekla dizains un auduma kvalitāte.

Katram patērētājam ir savs ienākumu līmenis un sava izpratne par to, kas ir skaists, kā arī atšķirīgas vajadzības un vēlmes.


Dažādi apģērbu zīmolu ražotāji konkurē savā starpā cenšas izpatikt pircēju vēlmēm, radot savu īpašo dizainu, uzlabojot kvalitāti, piedāvājot iespējami zemāku cenu, gudri organizējot ražošanas un izplatīšanas procesu.


Konkurence — ekonomiskā sacensība starp diviem vai vairākiem tirgus dalībniekiem konkrētajā tirgū. 


Ilustratīvs attēls: pilns plaukts ar dažādu marku limonādēm, sulām un ūdeni.Konkurence regulē preces cenu, lai tā kļūtu pieņemama gan pircējam, gan ražotājam.

Konkurence tirgū ir vēlama visai sabiedrībai kopumā. Lai noturētu savus pircējus vai klientus un varētu pelnīt un turpināt ražošanu, ražotājiem vienmēr būs jāmēģina būt soli priekšā konkurentiem. Viņi vienmēr centīsies ražošanas resursus izmantot vēl gudrāk, samazināt ražošanas izmaksas un radīt kvalitatīvāku, pircēju vēlmes labāk apmierinošu preci, tādējādi attīstoties un radot papildu labklājību visai sabiedrībai kopumā.






Tomēr reizēm cenas tiek regulētas arī mākslīgi.

Piemērs!

 Ja kādas preces vai pakalpojuma tirgū ir tikai viens pārdevējs (monopols), tas var izmantot situāciju, ka tirgū neviens cits nepiedāvā līdzīgu preci, piemēram, dabasgāzi ēdiena gatavošanai, bez kuras patērētāji nevar iztikt, un noteikt tai nepamatoti augstu cenu. No tā cietīs šīs preces patērētāji. Tāpēc valsts šādam pakalpojumam vai precei var noteikt maksimālo pieļaujamo cenu, tādējādi pasargājot patērētājus no nepamatoti augstas maksas.


Ir arī valstis, kur pilnīgi visu preču cenas nosaka valsts. Tā cenas tiek noteiktas plānveida ekonomikas sistēmā (tāda pastāvēja arī Latvijā pirms neatkarības atgūšanas).

Pārbaudi sevi!

3.2. uzdevums


Lielāku pieprasījumu veicina arī reklāma.


Reklāma — dažādu veidu informācija, kuras mērķis ir padarīt kādu preci vai pakalpojumu plaši atpazīstamu, izraisīt par to interesi, veicināt tā pārdošanu.




Padomā!

Vai cilvēkiem jānopērk viss, ko reklamē?


Pārbaudi sevi!

3.3. uzdevums