Kāpēc kādam vajag vairāk?
Uzkrājumu veidošana
Mācību uzdevumi
- Skolēnam veidojas izpratne par to, kā var īstenot lielākas vajadzības un vēlmes pēc pirkumiem situācijā, ja pašlaik tam nepietiek līdzekļu.
Nepieciešamie resursi
- 1. pielikums. Stāsts no digitālā mācību līdzekļa.
- 2. pielikums. Darba lapa "Izveido savu krājkasīti!"
Aktivitātes, uzdevumi, spēles
AktualizācijaDarbs ar elektronisko mācību līdzekli
2) Skolēni diskutē par skolotāja uzdoto jautājumu: "Kā, jūsuprāt, Matīss visātrāk var sakrāt naudu sporta nodarbībām vajadzīgajam motociklam?"
Radošā aktivitāte "Izveido savu krājkasīti!"
Svarīgi! Skolotājs pirms darba uzsākšanas veic skolēniem darba drošības instruktāžu.
A variants
Darbam nepieciešams: kartona (kurpju) kaste, 3 mazas burciņas, krāsas vai aplikācijas papīrs, šķēres, līme.
Skolotājs var sadarboties ar angļu valodas skolotāju, lai, piemēram, skolēni pirms krājkasītes izveides angļu valodas mācību stundā kopīgi iztulko tās veidošanas instrukciju.
Instrukcija un secīgs darba apraksts pieejams angļu valodā:
https://www.icanteachmychild.com/make-it-save-spend-give-bank/
Skolotājs pievērš īpašu skolēnu uzmanību trim atverēm kastē:
- uzkrāšanai (ilgstošākai uzkrāšanai, lielākiem mērķiem);
- tēriņiem (arī uzkrājumiem, bet mazākiem pirkumiem tuvākā laika periodā);
- labdarībai ("dod!").
B variants
Kā alternatīvu var izmantot instrukciju krājkasītes cūciņas izveidei darba lapā "Izveido savu krājkasīti!" (2. pielikums).
Vēstules rakstīšana un virzības uz mērķi izvērtēšana
1) Kad izveidota krājkasīte, katrs skolēns uzraksta savu apņemšanās vēstuli, tajā norādot savu uzkrāšanas mērķi.
2) Šī vēstule ir privāta un katram individuāla (sensitīvs jautājums). Tās adresāts ir pats vēstules rakstītājs.
3) Pēc viena mēneša šo vēstuli katrs skolēns atkal atver un izdara secinājumus par to, kā veicies ar apņemšanos un naudas uzkrājumu veidošanu.
4) Skolotājs kopīgi ar skolēniem pārrunā šā uzdevuma izpildes rezultātus, uzdodot vispārīgus jautājumus, piemēram:
- Kuri apstākļi traucēja virzīties uz vēstulē minēto uzkrājuma mērķi?
- Kuri apstākļi palīdzēja ātrāk sasniegt izvirzīto mērķi?
- Vai, tavuprāt, kopumā ir izdevies sasniegt izvirzīto uzkrājumu mērķi?
Pielikumi
Papildinformācija skolotāja darbam
- Skolotājam svarīgi nepretstatīt vajadzības un vēlmes, runāt par tām kopsakarībās.
- Skolēniem jāizprot, ka praktiski viss ir vajadzības, atšķiras tikai to prioritāte un guvums, šo vajadzību īstenojot (sasaiste ar tēmas "Ierobežoti resursi" 3. apakštēmu).
- Budžeta veidošana, plānošana un uzkrāšana ir svarīgas ikviena finanšu pratības, zināšanu, prasmju un attieksmes sastāvdaļas; sk. "Pamata kompetences finanšu pratībā pieaugušajiem" (pieejams http://www.finansupratiba.lv/wp-content/uploads/2018/03/STANDARTS_FINAL_22032017.pdf).