Kāpēc nevar sadalīt eiro banknoti, to sagriežot gabalos?
Naudas pazīmes
Mācību uzdevumi
- Izprot naudas lietošanu ikdienā.
- Saprot, kādai ir jābūt naudai un kādas funkcijas tā veic.
Nepieciešamie resursi
1. pielikums. Atgādne "Naudas pazīmes".
2. pielikums. Vērtēšanas kritēriji un projekta "Naudas pazīmes. Informatīvais plakāts" gaita.
3. pielikums. Kopsavilkuma kartīte.
Aktivitātes, uzdevumi, spēles
Radošais darbs ar "Mana ekonomika" informāciju
Skolotāja izlasa stāstu.
Klasesbiedri Māra, Ansis, Matīss un Andris devās uz izstādi galerijā "Šķīvis". Izstādes tēma ir "Nauda". Nonākot pie kādas gleznas, dvīņi Māra un Ansis skaļi prātoja: "Vai nauda ir papīra gabaliņi un metāla ripiņas?" Dzirdot bērnu interesanto jautājumu, izstādes organizatore Kristīne bērniem paskaidroja, ka gleznā attēlotā nauda nav vienkārši papīra gabaliņi. Tās ir īpašas naudas zīmes. Tām ir konkrētas pazīmes, kuras arī Mārai un Andrim savai drošībai jāprot atpazīt.
Skolēni veido ilustrāciju pēc gleznas, kuru galerijā "Šķīvis" redzēja dvīņi Māra un Ansis.
Apjēgšana
Projekta darbs
Skolēniem tiek piedāvāta atgādne "Naudas pazīmes" (1. pielikums).
Sarunā kopā ar skolotāju izvirza vērtēšanas kritērijus projekta darbam "Naudas pazīmes. Informatīvais plakāts". Sadalās komandās, kur katra komanda izpēta vienu naudas pazīmi. Vērtēšanas kritēriji – 2. pielikumā.
Komandās var dalīties pēc dažādām aktivitātēm, pēc kārtas skaitļiem.
Viena no iespējam, kā dalīties komandās, ir izmantot metodi "Atomi".
- Mērķis: sadalīt dalībniekus komandās.
- Dalībnieku skaits: vismaz 10 dalībnieku.
- Ilgums: 5–10 minūtes.
- Nepieciešams: CD atskaņotājs un mūzikas disks.
- Norise: tiks atskaņota mūzika. Kad mūziku pēkšņi izslēdz, dalībniekiem ir jāveido grupas jeb "atomi", sadodoties rokās. Sākumā ir jāveido "atomi" ar 3 dalībniekiem. Pēc tam jau var dot uzdevumu veidot "atomus" ar 4 dalībniekiem. Spēli var turpināt tik ilgi, kamēr ir izveidots nepieciešamais komandu skaits.
Refleksija
Radošā aktivitāte
Prezentācija projekta darbam "Naudas pazīmes. Informatīvais plakāts".
- Iespēja izmantot 2. pielikumā ieteicamos vērtēšanas kritērijus.
- Pēc katras prezentācijas skolēni izmanto mācību metodi 3P (paslavē, pajautā, piedāvā).
- Katram skolēnam ieteicams izveidot sev atgādni pēc parauga.
Avots: metodiskais materiāls "Nauda un tās aprite", darba lapa "Naudas funkcijas un pazīmes".
Izveido kopsavilkuma kartīti (3. pielikums), kura ietver informāciju par visu tēmu.
Kartītē iekļauj tēmas būtiskāko informāciju. To var izmantot atkārtošanas vai informācijas meklēšanas posmos.
Pielikumi
2. pielikums. Vērtēšanas kritēriji un projekta "Naudas pazīmes. Informatīvais plakāts" gaita (.PDF)
3. pielikums. Kopsavilkuma kartīte (.PDF)
"Latvijas iedzīvotāju finanšu pratības stratēģijā 2014.–2020. gadam" finanšu pratības veicināšanas partneri definējuši, ka finanšu pratība ir zināšanu un prasmju kopums, kas personai ļauj izprast un veiksmīgi organizēt savu finanšu pārvaldīšanu un pieņemt pamatotus lēmumus par dažādu finanšu pakalpojumu izvēli un to izmantošanu, nodrošinot savu privāto finansiālo stabilitāti un ilgtspēju.
- "Pamata kompetences finanšu pratībā pieaugušajiem" nosaka zināšanas, prasmes un attieksmes, kā arī zināšanu līmeni. Vairāk sk. http://www.finansupratiba.lv/wp-content/uploads/2018/03/STANDARTS_FINAL_22032017.pdf.
- Metodikas "8 stāsti par eiro". Vairāk sk. https://registri.visc.gov.lv/vispizglitiba/saturs/dokumenti/metmat/8stasti_par_eiro.pdf.
- Spēles un video angļu valodā par ASV banknošu un monētu attīstības vēsturi: https://www.usmint.gov/learn/kids/games. Ieteicams izmantot starpdisciplinaritātes veicināšanā, piemēram, svešvalodā, Latvijas un pasaules vēsturē.