Kāpēc mūsdienās tik grūti saprast, kur prece ražota?
Globalizācija, tās ieguvumi un riski
Mācību uzdevumi
Izprot globalizācijas nozīmi valstu labklājības pieaugumā (tehnoloģiju pārnese, mēroga ekonomijas priekšrocības, lielāka izvēle, resursu pieejamība, zemākas cenas u.c.).
Nepieciešamie resursi
- 1. pielikums. Darba lapa.
- 2. pielikums. Izejas biļete.
Aktivitātes, uzdevumi, spēles
Aktualizācija
Saruna klasē
Mācību stundas ievadā skolotājs iepazīstina skolēnus ar informāciju.
"Plašsaziņas līdzekļos dzirdam aicinājumu "Lietosim Latvijā ražotas preces!". Kādu rītu ap Latviju uzcelts žogs un neko nevar ne ievest, ne izvest, nav arī nevienas citās valstīs ražotas preces. Ko nu?
Tētis nikns, nav dzēris savu rīta kafiju. Man jau labi – uz skolu varu aiziet kājām, bet ko darīt tētim, kurš no Ogres brauc uz darbu Rīgā? Kā par visu tikt informētam? Televizors nedarbojas, tālrunis un dators arī ne. Kur palicis mammas itāļu kažoks, sejas krēms un franču smaržas? Nav arī manu botu. Katastrofa!"
Apjēgšana
Uzdevumi darba lapā, darbs grupās, praktiskā izpēte
Skolotājs atgādina, ka iepriekšējā mācību stundā lūdzis skolēniem paņemt līdzi piecas preces vai, ja prece ir liela, to iesaiņojumus, sadzīves tehnikas pasi u.c., lai varētu redzēt, kur prece ražota.
- Skolēni sadalās grupās un iepazīstas ar līdzi paņemtajām precēm vai to iesaiņojumiem un aizpilda darba lapā (1. pielikums) 1. uzdevuma tabulu darba lapā.
Iepazīsties ar līdzi paņemtajām precēm vai to iesaiņojumiem un aizpildi tabulu!
Preces kategorija | Prece | Ražotājvalsts |
Pārtikas preces | ||
Apģērbi un apavi | ||
Saimniecības preces | ||
Sadzīves tehnika | ||
Mācību piederumi | ||
Citas preces |
- Skolotājs klasē pie sienas piekar pasaules karti un lūdz grupas pielīmēt mazu (savas grupas krāsas) papīra aplīti.
Ļoti uzskatāmi būtu, ja skolotājs katrai grupai iedotu karti, kurā skolēni atzīmētu savu produktu ražotājvalstis. To var darīt arī klases priekšā visi kopā.
- Skolēni, izmantojot pieejamos avotus, aizpilda darba lapā (1. pielikums) 2. uzdevuma tabulu.
Uzņēmums | Produkcijas veids | Galvenais birojs/valsts |
Samsung Group | Patēriņa elektronika, kuģubūve, telekomunikācijas, inženierzinātnes un būvniecība, finanšu pakalpojumi, ķimikālijas, mazumtirdzniecība, smagā rūpniecība, izklaide, apģērbi, medicīnas pakalpojumi | Seula, Dienvidkoreja |
Fiat | Automobiļi | Turīna, Itālija |
Nestlé | Zīdaiņu pārtika, dzeramais ūdens, brokastu pārslas, kafija, tēja, konditorejas izstrādājumi, piena produkti, saldējums, saldētā pārtika, pārtika mājdzīvniekiem, uzkodas | Vevē, Šveice |
Adidas AG | Sporta apavi, sporta apģērbi, aksesuāri | Hercogenauraha, Vācija |
Philips | Sadzīves, veselības aprūpes un apgaismojuma ierīces | Amsterdama, Nīderlande |
Ford Motor Company | Automobiļi, to rezerves daļas | Dīrborna, Mičigana, ASV |
Fazer | Maizes izstrādājumi, šokolāde, konfektes, cepumi un cita konditoreja | Helsinki, Somija |
AERODIUM | Vertikālie vēja tuneļi; izklaides industrija | Rīga, Latvija |
Neste | Naftas produkti | Espo, Somija |
Lipton | Tēja | Apvienotā Karaliste |
H&M | Apģērbi, aksesuāri | Stokholma, Zviedrija |
Ariel | Bioloģiskais mazgāšanas līdzeklis | Apvienotā Karaliste |
Skolēni izpilda darba lapā (1. pielikums) 3. uzdevumu – iepazīstas ar informāciju par svītrkodiem un pēc tā nosaka izcelsmes valsti kādam no atnestajiem produktiem.
3. uzdevums. Iepazīsties ar informāciju par svītrkodiem un pēc tā nosaki izcelsmes valsti kādam no atnestajiem produktiem!
Svītrkods — informācijas vizuāls attēlojums uz virsmas ierīcēm nolasāmā formātā. Svītrkodu var nolasīt ar optisko skeneri (svītrkodu lasītāju).
Pēc svītrkoda pircējs var noteikt tikai ražotājvalsti, taču arī šajā gadījumā viss nav tik vienkārši. Uz etiķetes norādītās valsts kods var nesakrist ar ražotājvalsti, taču tas ne vienmēr nozīmē krāpšanu – ir uzņēmumi, kas ražo preci vienā valstī, bet ir reģistrēti citā valstī vai arī izvieto citās valstīs savas filiāles. Pastāv arī kopražojumi.
Situācijas analīze, diskusija
Mācību stundas turpinājumā skolotājs aicina skolēnus definēt jēdzienu globalizācija un, noklausoties atbildes, secina, ka:
globalizācija likumsakarīgs un objektīvs pasaules ekonomisko, tiesisko, sociālo, politisko, etnisko, reliģisko, psiholoģisko u.c. procesu mijiedarbības galarezultāts, kad notiek visu pasaulē darbojošos procesu nacionālo mērogu pāraugšana globālos mērogos un veidojas visaptveroša starptautiska sistēma.
Anna saka savai draudzenei: "Es labāk pērku Latvijas, nevis kādas citas valsts ražotās preces. Katras valsts iedzīvotāji iegūst, ja pērk viņu valstī ražotās preces."
Ilze atbild: "Es gan labāk pērku augstākas kvalitātes preces neatkarīgi no tā, kurā valstī tās ražotas. Iegūstam mēs visi, jo, ja ir lielāka konkurence, uzņēmumi cenšas ražot labākas preces."
Jautājumi diskusijai
- Kuram viedoklim tu piekrīti? Kāpēc?
- Kādus guvumus saskati?
- Kādus riskus var paredzēt?
Darbs ar "Mana ekonomika" informāciju
- Skolotājs lūdz iepazīties ar "Manas ekonomikas" 11. tēmas sadaļu "Globalizācija, tās ieguvumi un riski".
Globalizācijas ietekmē, īpaši saistībā ar būtisku transporta pakalpojumu cenu samazināšanos un komunikāciju tehnoloģiju attīstību, mūsdienās vairākums produktu vairs netiek ražoti tikai vienā valstī, bet drīzāk ir "ražoti pasaulē", veidojot globālās vērtību ķēdes. Dažādās darbības un procesus vērtību ķēdēs var veikt vienā uzņēmumā vai sadalīt starp dažādiem uzņēmumiem, kā arī veikt vienā ģeogrāfiskā vietā vai sadalīt starp vairākām ģeogrāfiskām vietām un valstīm, izmantojot to salīdzinošās priekšrocības. Šo procesu virza uzņēmumu vēlme būt efektīvākiem, lai varētu izturēt konkurenci vietējā un starptautiskajā tirgū, spējot piedāvāt patērētājiem labākas un izdevīgākas preces un pakalpojumus.
Lai arī vērtību ķēdes var būt globālas, bieži vien tās koncentrējas dažos pasaules reģionos – Ziemeļamerikā, Āzijā, Eiropā (sk. vēja ģeneratora piemēru).
Attēls. Vēja ģeneratora izgatavošanas piemērs
Lai gan 20. g. 70. gadu sākumā tirdzniecība veidoja mazāk nekā 30% no pasaules IKP, globalizācijas ietekmē patlaban tā veido aptuveni 70% no pasaules IKP.
Globalizācijas temps
Pēdējos gados tirdzniecības apjoma pieaugums ir nedaudz palēninājies. Tas nenozīmē, ka valstis tirgotos mazāk, bet gan to, ka pieaugums vairs nav tikpat straujš kā pēdējos 20 gados, kad strauji attīstījās tehnoloģijas (parādījās internets) un preču pārvadāšana un ceļošana kļuva lētāka. Aktuālākās tendences liecina, ka tradicionālā preču tirdzniecība kopumā stabilizējas, bet aug globāli sniegto pakalpojumu apjoms, kā arī cita veida apmaiņa, piemēram, datu plūsmas, kas ārkārtīgi strauji palielinās.
Globalizācijas guvumi
Straujā globalizācija radījusi guvumus iedzīvotājiem un valstu tautsaimniecībām, īpaši tirdzniecības iespēju jomā, jo, straujāk augot saražotajam apjomam un tādējādi tautsaimniecībā radītajai vērtībai, ir uzlabojies iedzīvotāju kopējais labklājības līmenis, samazinājušās preču un pakalpojumu cenas, kā arī palielinājies patērētājiem pieejamo preču un pakalpojumu klāsts.
Globalizācijas riski
Tomēr globalizācija visām valstīm un dažādām sabiedrības grupām nesniedz vienādi lielu ekonomisko labumu. Pastāv virkne sociālu izaicinājumu, kas saistīti ar ļoti strauju ekonomisko attīstību: augot lielajām korporācijām un pērkot izejvielas ārvalstīs, sabiedrībā palielinās nevienlīdzība globalizācijas sniegto priekšrocību un ienākumu pārdalē.
Globalizācijas ietekmē dažādus ražošanas procesus iespējams veikt citās valstīs, tāpēc nereti ražotnes tiek pārceltas uz vietām, kur ražošana ir lētāka un cilvēki var zaudēt darbu.
Globalizācijas procesā veidojas multinacionālas korporācijas, kas var pievērst mazāku vērību vides problēmām, kā arī to pārākuma dēļ tiek apgrūtināta nelielu uzņēmumu konkurētspēja.
Bez veiksmīgas peļņas un ienākumu pārdales sabiedrībā var palielināties iedzīvotāju ienākumu nevienlīdzība.
Sociālo jautājumu risināšana parasti prasa laiku, tāpēc iedzīvotājiem var rasties negatīvs viedoklis par globalizāciju, un parlamentu vēlēšanās tiek ievēlēti politiskie spēki, kas sola stāties pretī globalizācijai. Reizēm tas izpaužas kā tieša tirdzniecības ierobežošana jeb protekcionisms.
- Skolotājs aicina skolēnus aizpildīt tabulu, kura uzzīmēta uz tāfeles.
Globalizācijas guvumi | Globalizācijas riski |
Aug saražotais apjoms un vērtība. Aug iedzīvotāju dzīves līmenis. Samazinās preču un pakalpojumu cenas. Palielinās preču dažādība tirgos. Palielinās ražošanas efektivitāte. | Palielinās nevienlīdzība sabiedrībā. Ražotnes tiek pārceltas uz valstīm, kurās ir zemākas ražošanas izmaksas, un cilvēki var zaudēt darbu vienā valstī vai pārcelties uz jaunu darba vietu citā valstī. Veidojas multinacionālās un transnacionālās korporācijas, rodas korupcijas draudi. |
Refleksija
Izejas biļete
Skolotājs izdala izejas biļetes (2. pielikums), un skolēni tās aizpilda.
Izejas biļete
Iedvesmojies no tikko uzzinātā un uzraksti trīs zīmolus un to izcelsmes valstis! Atbildi uz jautājumu!
Produkts, zīmols | Izcelsmes valsts |
1. | |
2. | |
3. | |
Kā globalizācija ietekmē valsts labklājību? Tehnoloģiju pārnese no augstāk attīstītas valsts uz zemāk attīstītu valsti; mēroga ekonomijas priekšrocības, jo eksports palielina pieprasījumu; lielāka izvēle, jo imports palielina preču dažādību; resursu pieejamība, jo tos iespējams ievest no citām valstīm; zemākas cenas, pateicoties importam. |
Pielikumi
1. pielikums. Darba lapa (Word.DOC)
2. pielikums. Izejas biļete (.PDF)
2. pielikums. Izejas biļete (Word.DOC)