Par tēmu

Uzņēmējs

KĀPĒC TĒMA IR NOZĪMĪGA?

Ikvienam vajadzīgas uzņēmējspējas – noteiktu kompetenču kopums, kas nepieciešams, lai radītu kaut ko jaunu un nebijušu, organizētu savu darba procesu un vadītu citus. Uzņēmējspējas nepieciešamas ne tikai uzņēmējdarbībā, bet jebkuras veiksmīgas karjeras veicināšanai.

Tēmas mērķis ir radīt izpratni par uzņēmējdarbību, sevišķi pievēršot uzmanību praktisko iemaņu apgūšanai. Tomēr ne mazāk svarīgi skolēnam ir izprast uzņēmēju lomu sabiedrībā, gan nodrošinot preces un pakalpojumus (apmierinot patērētāju vajadzības un vēlmes), gan radot jaunas darbavietas, gan sekmējot sabiedrības labklājību (pievienotās vērtības pieaugumu). Svarīgi veicināt skolēna pozitīvu attieksmi pret uzņēmējdarbību kā vienu no viņa iespējamajiem darbības virzieniem nākotnē.

Tēmas apguves ietvaros var integrēt dažādas mācību metodes, kas veicina skolēnu radošumu.

Šī tēma nedalāmi saistīta ar tēmām "Tirgus un cenu veidošanās " un "Budžets", kā arī vēlāk ar tēmu "Nauda".



TEMATU PĀRSKATS UN DALĪJUMS PA KLASĒM

Skolotājs ir tas, kurš izvērtē tēmas piemērotību konkrētajam vecumposmam un ieteicamās mācību metodes, kuras izmantojamas mācību procesā. Ja, piemēram, 4. klases skolēni vēl nav gatavi runāt par šo tēmu, skolotājs izvērtē piemērotāko tās apguves laiku.

1.–3.klase4.klase5.klase6.klase
Vai uzņēmēji ir "slepenie aģenti"?
Uzņēmējs
Kas ražo saldējumu tavā pilsētā?
Resursi biznesa idejas īstenošanai
No kā "pārtiek" uzņēmums?
Ieņēmumi, izdevumi, peļņa
Kā nopirkt Ziemassvētku dāvanu?
Preču un pakalpojumu pārdošana
Kas izmaksā dārgāk – pavāra pagatavots ēdiens svētku tirdziņā vai paša gatavots ēdiens mājās?
Pašizmaksa
Kā ar savu ražojumu izcelties konkurentu vidū un nopelnīt vairāk?
Produkti un inovācijas
Vai savu biznesa ideju var arī nosapņot?
Biznesa ideju radīšana
Kā kļūt par uzņēmēju "vienradzi", un ko tas nozīmē?
Produktu virzīšana tirgū
Kāpēc veikalā gandrīz vienmēr var nopirkt eksotiskos augļus?
Uzņēmumu specializācija
Sasaiste ar citām "Mana ekonomika" tēmām

Resursu ierobežotība
Tirgus un cena
Labklājība
Darba ražīgums
Bankas
Tirgus un cena
Resursu ierobežotība
Darba tirgus
Labklājība


Lasītprasme, rakstītprasme, vizuālā valoda. Atbilstošas matemātikas prasmes vienkāršu finanšu aprēķinu veikšanai.

Brīvais ritenis – ideju ģenerēšanas metode, kad dalībnieki spontāni stāsta savas idejas un viens no dalībniekiem tās pieraksta.

Darbs ar tekstu – tiek piedāvāti teksti lasīšanai vai audioieraksti mācību uzdevumu veikšanai mācību stundā/mājās vai pašizglītībai. Skolēns iepazīstas ar tekstu un iegūst informāciju – veido jautājumus vai analizē, atbild uz jautājumiem atbilstoši mācību uzdevumam.

Diskusija – skolotājs vai skolēni piedāvā kādu jautājumu vai izvirza problēmu, lai noskaidrotu uzskatu daudzveidību un rastu iespējamos risinājumus, atbildes, viedokļus, pieredzi. Skolēni iesaistās domu apmaiņā, argumentēti aizstāvot savu viedokli.

Domu karte (grafiskais organizators) – palīdz gan apkopot informāciju, gan uzskatāmi izvietot idejas un domas uz izvēlētā materiāla (papīrs, tāfele).

Prāta vētra – skolotājs vai skolēni piedāvā jautājumu vai izvirza problēmu, vai iepazīstina ar tēmu. Skolēni izsaka iespējamās atbildes, idejas, būtiskus vārdus u.tml., uzmanīgi klausoties, papildinot, bet nekomentējot un nevērtējot citu dejas.

Projektu metode – skolotājs palīdz skolēniem formulēt projekta mērķi, izveidot darba grupas, sniedz atbalstu projektu izstrādē. Skolēni grupā formulē idejas un jautājumus, iegūst informāciju, pēta un risina problēmas, apkopo darba rezultātus un iepazīstina ar tiem pārējos skolēnus. Izpētes projekts un tā mērķis ir iegūt un sistematizēt informāciju vai noskaidrot, izzināt kādu problēmu.

Radošā rakstīšana – veicina skolēnu radošuma izpausmes par konkrētu tēmu.

Saruna (mācību dialogs) – skolotājs vai skolēns formulē uzdevumu, nosaka, cik ilgi runā viens runātājs, paziņo runātāju un klausītāju maiņu, uzdod jautājumus un virza sarunu, pamatojoties uz saņemtajām atbildēm. Pārējie skolēni iesaistās sarunā atbilstoši noteikumiem un dialoga nobeigumā analizē sarunas rezultātu (piemēram, organizējiet sarunu par ārsta pakalpojumiem).

Vizualizēšana – skolotājs vai skolēni izmanto vai patstāvīgi izveido dažādus simboliskus uzskates līdzekļus – domu kartes, shēmas, diagrammas, tabulas, plānus, kartes, zīmējumus u.c. (simboliskie uzskates līdzekļi ir īstenības objektu attēli, izmantojot vārdus, simbolus un krāsas).

Beidzot 6. klasi

Caurviju prasmes

Sasniedzamie rezultāti (SR) caurviju prasmēs/Piemērs (-i)

Kritiskā domāšana un problēmrisināšana[1.1.] Vienkāršu informāciju salīdzina, interpretē, novērtē, savieno un grupē pēc noteiktiem kritērijiem. Meklē pārbaudītus faktus, pats pārbauda tos jēdzienu skaidrošanai un informācijas meklēšanai.

[1.2.] Formulē savus secinājumus pēc norādījumiem./Sava viedokļa paušana sarunās.
Jaunrade un uzņēmējspēja[2.1] Ir atvērts jaunai pieredzei. Ar prieku fantazē par iespējamiem neierastiem risinājumiem./Biznesa idejas radīšanas process.

[2.1.] Nebijušas situācijas uztver ar ieinteresētību, izmanto iztēli un spontanitāti, lai veidotu neikdienišķas sakarības. Uzdrīkstas mēģināt paveikt kaut ko jaunu./Pārveido esošo produktu, cenšoties to padarīt unikālu, vēl nebijušu.

[2.3.] Viens vai grupā spēj jau esošiem risinājumiem vai produktiem vairot pievienoto vērtību, plāno darbu un apzina resursus, lai īstenotu radīto ideju. Saskaroties ar grūtībām, meklē atbalstu un izmanto to./Pārveido esošo produktu, cenšoties to padarīt unikālu, vēl nebijušu.
Sadarbība[4.2.] Pārliecinās, ka sarunu partneris ir sapratis teikto./Aktualizācija sarunu laikā, paužot viedokli un pāru darbā.

[4.3.] Sadarbojas ar citiem kopēju konstruktīvu uzdevumu veikšanai./Plakāta vai komiksa un infografikas veidošana.
Digitālā pratība[6.1.] Izmanto digitālās tehnoloģijas mācību uzdevuma veikšanai pēc norādījumiem./Inforgrafikas veidošana, izmantojot interneta vietni. Terminu skaidrošana.


Valodu mācību joma
VL.6.1.1.2. Klausoties ar mācībām vai interesēm saistītus tekstus un skatoties videosižetus vai filmas, saprot informāciju, nosaka teksta galveno informāciju un domu. Iesaistās saziņā par dzirdēto/redzēto, izmantojot konkrētus faktus, piemērus, saturiski nozīmīgas detaļas (vizualizācijas vērošana un sarunas vai uzdevuma veikšana pēc tām).
VL.6.1.1.5. Ierosina un uztur dialogu, paužot savu viedokli un uzklausot citus. Piedaloties diskusijā, pamana viedokļu atšķirības, ir tolerants pret citu viedokli (diskusijās, sarunās, prāta vētrās).
VL.6.1.1.9. Apkopo informāciju no tematiski saistītiem avotiem atbilstoši mērķim. Nošķir nepieciešamo no liekā, svarīgo no mazsvarīgā, vērtē informācijas ticamību. Sakārto to noteiktā secībā vai veidā (informācijas atlasīšana projekta darbam, biznesa idejas radīšanai).
VL.6.2.1.6. Skaidro daudzveidīgu rakstzīmju, t.sk. digitālo zīmju, lietojumu tekstā. Izmanto tās savu tekstu veidošanai atbilstoši teksta nolūkam un adresātam (radošā rakstīšana, terminu skaidrojumu veidošana).

Kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību joma
K.6.2.2. Raksturo savu ideju radīšanas procesu, uzdrīkstēšanos, izvēles, ieguldījumu, gandarījumu, grūtību pārvarēšanu (prezentē savu unikālo produktu).

Tehnoloģiju mācību joma
T.6.1.2.1. Rada dažādas problēmas risinājumam, izmantojot daudzveidīgas ideju ģenerēšanas metodes (rada savu unikālo produktu).
T.6.1.4.1. Saskata un prot nosaukt vairākas iespējas, kā uzlabot izstrādes procesu un radīto dizaina risinājumu atbilstoši dotajiem vai paša veidotiem kritērijiem (prezentē savu unikālo produktu).
T.6.1.4.3. Vērtē savu un citu skolēnu izstrādāto dizaina risinājumu atbilstoši dotajiem kritērijiem. Sniedz atgriezenisko saiti par savu un citu darba rezultātu, šo risinājumu lietojamību (izvērtē citu klasesbiedru radītos unikālos produktus).
T.6.3.2.2. Izvērtē jaunu dizaina risinājumu radīšanas nepieciešamību, pielāgo atsevišķus esošos dizaina risinājumus dažādām lietotāja vajadzībām (rada savu unikālo produktu).

APGŪSTAMIE TERMINI 
Produkts, klients, inovācija, unikāls produkts, mērķtirgus, segmentēšana, mārketings.

  • Produkti iedalās precēs un pakalpojumos.
  • Dibinot uzņēmumu, jābūt biznesa idejai.
  • Uzņēmējam jāsaprot, vai viņa piedāvātais produkts ir unikāls, vai tam ir daudz konkurentu.
  • Produkta cena ir tā vērtība, izteikta naudas vienībās.
  • Būtiski, lai piedāvātais produkts cilvēkiem sniegtu pēc iespējas lielāku pievienoto vērtību. Tā var būt ne tikai fizioloģisko vajadzību apmierināšana, bet arī emocijas, garīgas vērtības, māksliniecisks baudījums utt.
  • Uzņēmumiem ir dažādas iespējas, kā savu produktu pārdot. Pirms produkta virzīšanas tirgū jāveic tirgus izpēte.
  • Specializācija nepieciešama, lai uzņēmumi izmantotu resursus maksimāli efektīvi.
  • Darba dalīšana veicina darba ražīgumu. Tā parasti notiek komandas vai uzņēmuma ietvaros, tāpēc ir svarīga prasme sadarboties.


Tēmas "Uzņēmējs" pārbaudes darbs: projekts  un tā vērtēšanas kritēriji (.PDF)
Tēmas "Uzņēmējs" pārbaudes darbs: projekts un tā vērtēšanas kritēriji (Word.DOC)


Tēmas "Uzņēmējs" izklāsts skolotājam (.PDF)
Valsts nepieciešamība

Nākamā tēma