Par tēmu

Darba tirgus

KĀPĒC TĒMA IR NOZĪMĪGA?


1. Pēc vidusskolas lielākā daļa skolēnu turpina izglītības ieguvi, bet daļa – gatavojas iesaistīties dara tirgū, tāpēc daudziem šī tēma kļūst ļoti aktuāla. Vairāki skolēni vēl nav izšķīrušies – turpināt izglītoties vai strādāt, bet daudzi vēl nevar izšķirties par turpmāko profesiju, izglītības virzienu. Šī tēma var palīdzēt skolēniem lēmumu pieņemšanā.

2. Tēma pateicīga reāla skatījuma veidošanai par darba tirgu, kurā, kā katrā tirgū ir darba pieprasījums, ko veido uzņēmumi un darba piedāvājums, ko veido tie iedzīvotāji, kuri grib un spēj strādāt, ieguvuši atbilstošu izglītību un kvalifikāciju, izveidojuši noteiktas rakstura īpašības, vērtības. Tēmas saturs paver iespējas parādīt darba tirgus daudzveidību, atšķirības darba samaksā, darba apstākļos, prasībās nodarbinātajiem un atšķirību prasībās pret darba devējiem.

3. Darba pieprasījumu ietekmē tā produkta pieprasījums, kura ražošanā ir iesaistīts indivīds. Tā kā produkta pieprasījums var mainīties, tad var mainīties arī darba pieprasījums un darba tirgū ir periodi, kad darbs ir ļoti pieprasīts un ir periodi, kad veidojas bezdarbs. Tāpēc ir svarīgi skolēnam prast prognozēt kāda ir un kāda būs situācija viņa plānotajā darba tirgus segmentā un prast pieņemt pamatotus lēmumus mainīgajās situācijās darba tirgū.

4. Darba tirgū būtiska ir arī valsts loma. Valsts ne tikai veido darba likumdošanu, seko, lai darbs noritētu drošā darba vidē, bet arī veido izglītības, veselības aizsardzības un sociālās nodrošināšanas sistēmu. Valsts ar savu politiku var sekmēt darba tirgus attīstību un var kavēt gan uzņēmēju vēlmi attīstīt ražošanu, radīt jaunas darba vietas, gan mazināt nodarbināto motivāciju čakli strādāt.

5. Svarīgi ir arī veidot skolēnus kā potenciālos darba devējus, apzināties iespējas būt pašnodarbinātai personai, iespēju iesaistīties citu ES valstu darba tirgū un arī iespēju attālināti strādāt citās valstīs.


TĒMAS APGUVES SECĪBA UN METODISKIE IETEIKUMI 
JēdzieniMetodiskie ieteikumiAtbalsta materiāli
SkolotājamSkolēnam
1. Darba samaksu ietekmējošie faktori.
 Skolēniem jāveido izpratne par darba samaksas atšķirību cēloņiem starp dažādu profesiju pārstāvjiem un darba samaksas atšķirību cēloņiem starp dažādām valstīm. 1. uzd. (1. pielikums)
2. Darba algas saistība ar darba ražīgumu.
Darba ražīgums, produktivitāte.1. Svarīgi, lai skolēni izprot, ka darba samaksas paaugstināšana bez vienlaicīga darba ražīguma paaugstināšanas nav ilgtspējīga.
2. Svarīgi parādīt, ka ir valstis, kas spēj darbojoties vienā ekonomiskā kopienā, piemēram ES, un straujāk par citām kāpināt produktivitāti.
3.Skolēniem jāpārliecinās, ka dažādās valstīs darba ražīguma un darba samaksas palielināšanās notiek “dažādos ātrumos”.
 2. uzd. (1. pielikums)
3. uzd. (2. pielikums)
 
3. Bezdarbs, bezdarba veidi.
Bezdarbs, bezdarba veidi.1. Skolēniem jāpadziļina izpratni par bezdarbu, tā lomu ekonomikā, tā negatīvajiem aspektiem un nepieciešamību ekonomikā.
2. Skolēniem jāveido izpratni par iedzīvotāju iedalījumu grupās pēc to ekonomiskās aktivitātes un kā šie rādītāji ļauj novērtēt darba resursu pieejamību tautsaimniecībā.
1. VM (2. pielikums)4. uzd. (1. pielikums)
4. Pārmaiņas darba tirgū.
Darba pieprasījums, darba piedāvājums.1. Svarīgi skolēniem radīt reālu priekšstatu par Latvijas darba tirgu, darba pieprasījumu dažādās nozarēs, lai skolēniem būtu vieglāk pieņemt lēmumu par profesijas izvēli.
2. Darba tirgus ir mainīgs, tāpēc svarīgi, lai skolēni izprot tendences darba tirgū.
2. VM (2. pielikums)
3. VM (3. pielikums)
4. VM (4. pielikums)
5. uzd. (1. pielikums)
5. Valsts iejaukšanās darba tirgū.
Darba līgums.1. Nepieciešams. lai skolēni iepazīstas ar būtiskām Darba likuma normām, lai izvērtētu ko un kā valsts regulē darba tiesiskās attiecības.
2. Svarīgi paplašināt skolēnu priekšstatu par globālo darba tirgu.
5. VM (2. pielikums)
6. VM (3. pielikums)
 6. uzd. (1. pielikums)

Skolēni jau apguvuši
Skolēniem jau ir izpratne par:
    iedzīvotāju iedalījumu pēc to ekonomiskās aktivitātes;
    darba pieprasījumu un darba piedāvājumu, to ietekmi uz darba samaksu;
    būtiskākajiem faktoriem, kas ietekmē darba samaksu;
    bezdarbu un tā veidiem;
    darba likumdošanas būtiskākajiem aspektiem – darba līgumu, darba

1. Izprot, kas nosaka darba algas atšķirības vienas un tās pašas profesijas pārstāvim dažādās valstīs (faktoru mobilitāte, darba ražīgums u.c.).

2. Izprot, ka tautsaimniecības struktūras pārmaiņas, tehnoloģijas progress, valdības politika (imigrācijas politika, minimālā alga, dzimstības, izglītības politika u.c.), arodbiedrību izplatība, diskriminācijas iespējamība u.c. faktori ietekmē situāciju darba tirgū un cilvēku ienākumus.

3. Izprot, ka algu palielināšana neatbilstoši darba ražīguma pieaugumam nevar būt ilgstoša bez preces cenas palielināšanas, kas savukārt mazina pieprasījumu pēc preces (vājinās konkurētspēja tirgū).

4. Izprot bezdarba negatīvo ietekmi uz katru indivīdu un uz valsti kopumā un spēj identificēt faktorus, kas ietekmē bezdarba līmeni. Atšķir bezdarba veidus (cikliskais, strukturālais, frikcionālais, sezonālais) un to ietekmējošos faktorus. Izprot valdības politiskos lēmumus, kas var samazināt bezdarbu valstī.

5. Izprot darba tirgus regulējuma nepieciešamību un pārlieku liela regulējuma sloga ietekmi uz tautsaimniecību (piemēram, darba aizsardzības noteikumi, darba laika ierobežojumi, darbnespējas lapas, darbinieku pieņemšanas un atlaišanas noteikumi, nodokļi).

Šajā tēmā skolēni:
  • noskaidros, kādi faktori ietekmē darba samaksas atšķirības dažādās profesijās un valstīs;
  • pārliecināsies, ka sekmīgāka tautsaimniecības izaugsme, augstāka produktivitāte, darba samaksa un labklājība ir valstīs, kurās darba ražīgums pieaug straujāk nekā darba samaksa;
  • analizēs, kādās grupās iedala iedzīvotājus pēc to ekonomiskās aktivitātes un kāpēc ekonomikā pastāv bezdarbs;
  • izpētīs nodarbināto sadalījumu pēc to statusa un analizēs faktorus, kas ietekmē pārmaiņas darba tirgū;
  • prognozēs darba pieprasījumu dažādās nozarēs Latvijā;
  • iepazīsies ar to kā valsts regulē darba tiesiskās attiecības un ar dažādām politikām ietekmē situāciju darba tirgū.


Tēmas saturs ļauj  veidot sadarbības iespējas ar Tehnoloģiju mācību jomu 3.1.2. sasniedzamo rezultātu īstenošanai.

APGŪSTAMIE TERMINI 
Darbs, darba pieprasījums, darba piedāvājums, bezdarbs, darba ražīgums, darba līgums.

Tēmas noslēgumā ieteicams pārbaudīt, vai skolēni prot.

  • izskaidrot, kāpēc atšķiras darba samaksas dažādās profesijās un valstīs;
  • pamatot, kāpēc darba ražīgumam ir jāpieaug straujāk par darba samaksu;
  • izskaidrot bezdarba cēloņus un kāpēc bezdarbs pastāv pat straujas tautsaimniecības izaugsmes laikā, kā arī aprēķināt zaudējumus ko rada bezdarbs;
  • analizēt, kādas tendences ir darba tirgū un kā dažādi faktori ietekmē darba pieprasījumu un darba piedāvājumu;
  • pamatot, kā un kāpēc valsts regulē darba tiesiskās attiecības un kāds darbs spēj nodrošināt nodarbināto labklājību.


Kopsavilkums

  • Darba algu atšķirības vienas un tās pašas profesijas pārstāvjiem dažādās valstīs nosaka darba iekārtu (fiziskā kapitāla) daudzums un tehnoloģiju attīstības līmenis, darbaspēka izglītības līmenis un kvalitāte, pieprasījums pēc ražotās preces, citu tautsaimniecības nozaru ražīgums.
  • Tautsaimniecības struktūras pārmaiņas, tehnoloģiskais progress, valdības politika un diskriminācijas iespējamība ietekmē situāciju darba tirgū un cilvēku ienākumus.
  • Par darba ražīguma pieaugumu daudz straujāka darba algu palielināšana nav ilgtspējīga.
  • Dažādus bezdarba veidus (cikliskais, strukturālais, frikcionālais, sezonālais bezdarbs) rada atšķirīgi faktori, un katru bezdarba veidu iespējams mazināt ar atšķirīgu pasākumu kopumu.
  • Darba tirgus pārlieku strikts regulējums negatīvi ietekmē valsts tautsaimniecību.


Tēmas "Darba tirgus" pārbaudes darbs (.PDF)
Tēmas "Darba tirgus" pārbaudes darbs (Word.DOC)
Tēmas "Darba tirgus" pārbaudes darba atbildes (.PDF)


Tēmas "Darba tirgus" pārbaudes darba atbildes (Word.DOC)

Uzņēmējs

Nākamā tēma