Par tēmu

Ekonomikas pamatproblēma

KĀPĒC TĒMA "EKONOMIKAS PAMATPROBLĒMA" IR NOZĪMĪGA?

Lai gan Latvijā bieži izskan bažas par negatīvo dzimstības saldo un iedzīvotāju novecošanu, pasaulē kopumā iedzīvotāju skaits palielinās. Pieaug iedzīvotāju labklājība attīstītajās valstīs. Tās nodrošināšanai nepieciešams arvien vairāk ekonomisko resursu. Ekonomikā pieņem, ka resursi ir ierobežoti. Kādi būtu iespējamie rīcības scenāriji, ja arī attīstības valstu iedzīvotāji gribētu sasniegt attīstīto valstu dzīves standartus?

1. Attīstītajām valstīm būtu jāsamazina savs ražošanas resursu patēriņš par labu attīstības valstīm vai jāsamazina pasaules iedzīvotāju skaits. Nedz viens, nedz otrs risinājums nav pieņemams.

2. Jāpanāk efektīvāka ražošanas resursu izmantošana un jācenšas attīstīt esošos ražošanas resursus, lai ar to pašu daudzumu pilnīgāk varētu apmierināt arvien lielāka iedzīvotāju skaita augošās vajadzības.

3. Valstis var īstenot dažādas politikas gan ierobežoto resursu sadalē, gan resursu attīstībā, lai palielinātu ražošanas un patēriņa iespējas, cilvēki varētu pilnīgāk apmierināt vajadzības un sasniegtu augstāku labklājības līmeni.

4. Tēmas saturs ļauj attīstīt prasmes izvērtēt lēmumu guvumus un izmaksas.




Skolēni jau zina, ka ražošanas resursi ir ierobežoti un cilvēki, uzņēmumi, iedzīvotāju grupas, pašvaldības un valdība nonāk izvēles situācijā, kurā jāizdara izvēle par resursu sadali. Katra izvēle saistās ar alternatīvajām izmaksām.

Skolēni ieguvuši izpratni, kā ierobežotību un resursu plūsmas attēlo ar ekonomiskajiem modeļiem: ražošanas iespēju robežu un vienkāršotu ražošanas resursu, preču, pakalpojumu un naudas riņķveida plūsmu modeli.


Pāru darbs, grupu darbs, diskusija, vizuālā materiāla izmantošana, situāciju attēlošana ar ekonomiskajiem modeļiem, situācijas analīze, teksta analīze, statistisko datu ieguve, analīze un interpretācija.



1. Padziļināt izpratni par to, kā laika gaitā mainījusies ierobežotība, kā starp valstīm notikusi cīņa par resursiem un kuru resursu ierobežotību sabiedrība visasāk izjūt mūsdienās.

2. Attīstīt analīzes prasmes un padziļināt izpratni par to, kā valdības lēmumi ietekmē resursu sadali.

3. Noskaidrot, kādas valsts politikas var veicināt resursu attīstību un kas var traucēt šo politiku īstenošanu.


Tēmas saturs ļauj sadarboties, lai sasniegtu šādus rezultātus.

S.O.2.13. – vērtē sabiedrības modernizācijas ietekmi, globalizācijas procesus, to ietekmi un sekas.

S.O.3.7. – raksturo saimniecības nozaru izvietojuma likumsakarības valstīs, reģionos, un pasaulē.

S.O.5.7. – skaidro, kā notikusi cīņa par resursiem, kā vide un saimniecība mijiedarbojas ar sabiedrību un kultūru pagātnē un mūsdienās.

S.O.6.3. – analizē mediju saturu un tajā atšķir faktus, atpazīst manipulācijas un loģiskas kļūdas.

D.O.5.4.1., D.O.5.4.2. – analizē resursu pārmērīgas izmantošanas cēloņus un sekas, piedāvājot ilgtspējīgas resursu pārvaldības scenārijus. Analizē resursu plūsmas pasaulē.

M.O.5.3.6., M.O. 5.3.7., M.O.5.3.8. – raksturo divu mainīgo saistību, patstāvīgi pēta divu lielumu saistību, t.sk. korelāciju. Argumentē, vai saistība starp atkarīgo un neatkarīgo mainīgo ļauj secināt par cēloņsakarību.

T.O.2.3.4. – veido datubāzes, novēršot datu dublēšanos, veic datu apstrādi, izmantojot vaicājumus, formas un pārskatus.


Ražošanas resursi, alternatīvās izmaksas, ražošanas iespēju robeža, investīcijas, cilvēkkapitāls, guvumu un izmaksu analīze.

Tēmas noslēgumā jāpārliecinās, ka skolēni:

  • zina, ka ierobežotības problēmu neviena valsts pārvarēt nevar, bet tā var īstenot politikas, kuras mazina resursu ierobežotību;
  • prot analizēt valdības lēmumu guvumus un alternatīvās izmaksas;
  • izprot, ka investīcijas cilvēkkapitālā un tehnoloģijās ļauj attīstīt resursus un ar mazāku resursu daudzumu palielināt ražošanas iespējas un paaugstināt iedzīvotāju labklājību.

Kopsavilkums

  • Ierobežotības problēmu novērst nevar, bet indivīdi, uzņēmumi un valsts kopā var attīstīt cilvēkresursus, kapitālu, tehnoloģijas, infrastruktūru. Tas ļauj palielināt ražošanas un patēriņa iespējas.
  • Cīņa par resursiem izraisījusi gan konfliktus starp valstīm, gan sadursmes vienas valsts ietvaros.
  • Lielāko daļu ražošanas resursu sadala tirgus (patērētāji, ražotāji), bet to ietekmēt var arī valsts. Arī valstij ir jāveic izvēle. Sabiedrības guvums palielinās, ja izvēles rezultātā papildu guvums ir lielāks par izmaksām.
  • Mūsdienās ierobežotākie ir cilvēkresursi. Ja valsts politika veicina investīcijas cilvēkresursos un tehnoloģiju attīstībā un savstarpēji izdevīgu starptautisko tirdzniecību, tad var palielināt ražošanas iespējas un paaugstināt iedzīvotāju labklājību.


Pārbaudes darbs

Tēmas "Ekonomikas pamatproblēma" pārbaudes darbs (.PDF)
Tēmas "Ekonomikas pamatproblēma" pārbaudes darbs (Word.DOC)
Tēmas "Ekonomikas pamatproblēma" pārbaudes darba atrisinājumi (.PDF)
Tēmas "Ekonomikas pamatproblēma" pārbaudes darba atrisinājumi (Word.DOC)
Tirgus un cena

Nākamā tēma